Det är inte Demodex.

Efter en inlagd kommentar på det förra inlägget beslöt jag mig för att ta Ax till veterinären för att ta prover för Demodex.
Alla provtagningar var negativa! Hon har INTE demodex!!! :D

Jag har inte haft så stort förtroende för veterinäer innan, då jag ofta har fått ett dåligt bemötande och näst intill blivit dimförklarad när jag inte hållit med veterinären om diverste bedömningar eller medicineringar.
Men inte den här gången! Leksands Veterinären talade samma språk som mig!
Jag hade innan jag gick dit talat med 2 andra som besökt denna veterinär och de hade beskrivit henne som annorlunda och dålig på att kommunicera med husse/matte, jag kan förstå det om man inte är så insatt.

Diagnosen blev:
Allergiska utslag på grund av hormonella rubbningar.
Åtgärd:
Övergå till ett "renare" foder och stärk immunförsvaret, men det håller jag ju redan på med, så veterinären tyckte att jag var på helt rätt spår!
Jag fick recept på en antibiotisk salva (Fucidin 2%) som jag kan smörja på de värre utslagen, dessutom en dos av Stronghold mot rävskabb bara för säkerhets skull sa veterinären då öronen såg lite flagiga ut och kliade lite extra mycket.
Summan av kardemumman:
Undersökningsavgift: 300 kr
Hudskrap: 80 kr
Stronghold: 150 kr
Fucidin: 150 kr

Sen informerades jag om veterinärens alternativ på utfodring. Hon visade mig några torrfoder och ett immunförsvarstillskott. Dessutom berättade hon om att man kan ta ett allergiprov och få ett skräddarsytt vaccin mot detta, men det var inget hon rekomenderade på den här typen av "allergi".
Utan hon tyckte jag skulle fortsätta på samma sätt som jag håller på, och får jag ingen ordnng på det efter nått år så är bästa alternativet att kastrera henne för att hindra hormonrubbningen.

PS. Ax skarmade alla inne hos veterinären och en av sköterskorna kunde inte sluta prata om annat än hur mycket hon ville ha en bostonterrier ;)


Kommentarer
Postat av: Molly

Vill inte regna på din parad men min AST som hade demodex, visade inte heller något på skrapet. Inte hennes systers skrap heller, men hudspecialist bedömde det som demodex och demodexmedicinen hjälpte för både min hund och hennes syster (plus att uppfödaren tillslut medgav att valparna hade anlag för detta) Så skrap visar inte alltid något, utan man bör be om remiss till hudspecialist med en gång som kan titta på huden :) Medicinen vi fick droppades i nacken två grr och efter detta försvann fläckarna.



OBS ifrågasätter inte din diagnos alls!! Bara berättar om hur det var för mig! Hopppas och håller tummarna för att det som Ax har är ofarligt och att hon snart blir snygg i pälsen igen :)

2010-03-01 @ 19:58:06
Postat av: isa

Molly:

Vad hette medicinen som droppades i nacken på din AST?

Demodex-såren som din hund fick, hur lång tid tog det för dom att uppstå och sen försvinna av sig självt?

2010-03-02 @ 17:59:45
Postat av: Molly

Advocate hette det nog. Droppades i två omgångar. Hon blev dock inte fri "för alltid" utan det kunde komma tillbaka vid löp eller i samband med stress. Men då var det inte så många fläckar så jag lät bli att behandla och väntade ut det istället.



Det kan jag nog inte säga exakt. Själva såren (skorpan) kom ju gradvis, man klappade/kliade henne och då kände man som löst skinn med hår/skorpa som ramlade av. Fläckarna försvann när håret växt tillbaka, vilket ju tar ett tag :/

2010-03-02 @ 20:58:01
Postat av: isa

Molly:

noterar :)

Hade hon några allergier också? (atopiska utslag)

I vilket skede upptäckde de demodex? För de hittade väl på skrap? Det kliade nått så in i tusan också va?

2010-03-03 @ 08:50:45
Postat av: Molly

ok :)

Nej, inga allergier eller känslighet mot något. Hennes demodex kliade inte, men syrrans gjorde. Demodexen syntes inte på skrap på varken henne eller syrran utan diagnostiserades genom hudspecialist. Minns inte nu vad specialisten henne men tror vi fick möta henne via remiss.

2010-03-04 @ 09:32:31
Postat av: joanna

hej isa!



Demodex kan du se genom att hunden få oftas fläckar på huden i främre delen av kroppen....jag kan inte se att detta ser ut som demodex. Dropparna har säkert lungnade medel i sig så man kan inte säga att det e demodex för att dom gjorde huden lungnare. Demodex kommer oftas i samlade fläckar och inte så utsprida över hela kroppen....å när hund har demodex så syns det. Mjälliga fläckar och hår tösar lossnar.

Vi har jätte problem inom dvärgpinscher med demodex och ragge har det oxå så jag har erfarenheten av det.

Alla hundar kan få det för att dom HAR det....så det kommer inte för att man har anlag för det....det e för att deras imunnförsvar inte kan kämpa emot och då sjukdomen blomma ut. Alla hundar bär på demodex som dom få vid valptiden från mamma.

Sen finns det olika slag av demodex som e mer eller mindre livhotande och jag har själv varit med om att skrop proven inte hjälp men jag tycker du ska göra en noggran allergi test på henne och få så många läkare du kan (har råd med) att titta på detta. håller tummarna för lilla ax...kram på dig

2010-03-04 @ 20:59:39
Postat av: isa

Tack för info och upplysning tjejer :)

Veterinären tyckte inte jag skulle göra allergitest, utan stärka immunförsvaret och sätta henne på allergifoder, precis som jag gör nu. Så det är väl bara att vänta ut och vänta tills det vänder igen. Skendräktigheten börjar gå över nu, så det blir bättre efter det.

Huvudsaken är att det inte smittar så att Ax får följa med på bostonshow! :D

2010-03-04 @ 21:27:12
Postat av: joanna

ja...håll ut. Det e inte lätt just nu kan jag tänka mig. Det finns inget värre än att inte vet och hela tiden försöka hoppas att det går över. ska bli skit kul att ses...boka rummet så vi kan snacka hund och boston tills vi kräks ;)



ta hand om dig vännen =) Joanna

2010-03-04 @ 23:36:17
Postat av: mimmi

om du känner dig orolig, vänd dig till kerstin bergvall, väldigt bra hud expert. expert på demodex. advocade är de man i behandlingen då. oftast att de kliar på de kala fläckarna är de seckundera inflamationen som gör de. får att göra en riktig utredning så benar man upp de hela med

1 hudskrap för att upptäcka kvalster, demodex el annan parasit

2 gå på specialfoder 8v, bara äta de för att utesluta, foderallergi.

funkar inte de, då är de oftast atopisk allergi, då går man på olika stick prover va hunden kan va allergisk mot.

tydliga tkn på att din hund har nån salgi allergi är röda öron. man ska kålla på i ljumskarna, har hunden hudföändring där. eller är de bara bundet till löp. får hon prickar över ryggen

de är i sådan fall hormprickar. hoppas du får bugt på de hela. jag kan verkligen rekomendera kerstin bergvall, ha varit på föreläsning med henne. hon är super bra. lycka till

kram på er:-)

2010-03-06 @ 08:41:22
Postat av: mimmi

kållade på dina bilder. de ser inte ut som demodex i alla fall. snare hormonellt

2010-03-06 @ 08:45:08
Postat av: isa

mimmi:

tack för ett bra inlägg :) Jag har kontakt med en jätte kunnig kvinna som heter Rose-Marie Kullberg också. Hon tyckte inte heller det såg ut som demodex.

Men ska kanske ta och kontakta Kerstin bergvall också för säkerhets skull och skicka några bilder eller länka till bloggen.

Känns bra att man är på rätt spår :)

2010-03-08 @ 19:31:26
Postat av: mimmi

http://www.pinschersektionen.se/halsa/Demodex.doc

2010-03-09 @ 22:14:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0