sitt fint

Joanna (www.mycane.se) min kära vän hjälper mig med lite tips om hur jag ska komma igång med lite träning med Ax. Hon verkar ju ha glömt bort allt. Nu måste jag jobba hårt på att bli en rolig person som hunden vill lyssna på...

Igår tränade vi "stanna", det skulle vi ha tränat idag också, men jag glömde klickern hemma! Så det blev en rask promenad bara.

När vi kom hem tränade vi "leta" istället. Det verkar vara ett kommando hon fortfarande kommer ihåg och gillar väldigt mycket!
Först "sitt" sen "stanna" sen "leta". Då kastar jag en gobit ca 1,5 meter bort och hon får titta vart den hamnar. Det tar henne ändå en liten stund innan hon nosar reda på godiset. Sen ser hon så glad ut!
-"Jag hittade, jag hittade!! Vart är dom andra?"
Vissa gånger hittar hon inte gobiten och då kommer hon och sätter sig vid mig och krafsar på mig, eller gnäller lite. Ber om hjälp med andra ord. Då tar jag ett steg närmare gobiten, sträcker ut armen och pekar samtidigt som jag upprepar kommandot "leta"

Nu på kvällen kollade jag Joannas blogg och såg att hon lärt sin valp "ligg", så jag tänkte att jag skulle prova det på ax, bara för skojs skull.
Ax la sig pladask ner, så kastade jag iväg gobiten varpå ax tittade på den, tiddade på mig, tittade på den och såg fundersam ut... hon ville inte ta den innan jag sa "var så god" så det funkade inte...

Hmmm.... Vad har ax för beteende som man kanske kan träna in på kommando?
Jo! Hon sträcker upp framtassarna när hon vill ha gobiten! det är ju nästan samma som "sitt fint"!
Så nu har jag övat det, och som hon konsentrerar sig för att få det rätt!
Kriterierna är att båda framtassarna ska lyfta från golvet samtidigt som hon sitter på rumpan. Det är många gånger som hon ställt sig upp och då får hon inget.

jag försökte ta en bild, men det var svårt att klicka på klickern, ge godis och ta en bild samtidigt som hon skulle sitta kvar.



Å en sak till ;)

Hennes utslag är nästan borta!! :D Nu vet ju inte du hur det såg ut innan, men det var unjäfär minst 10 ggr värre, och det för mindre än 2 veckor sen.
Ser du prickarna på halsen? Så såg hon ut på hela bröstkorgen...

Kommentarer
Postat av: joanna

hahha...va ni e gulliga!

Om hon inte ta godiset när du kastar den så kan du bara hålla den i handen....tanke med att jag kastar godis e för att hunden ska få en annan position efter den harlagt sig. Ber jag henne å lägga sig å klickar så e hon kvar liggande på golvet. Jag vill att hon ska antingen sätta sig eller stå still varje gång jag ska lägga henne å belöna.

Tycker du kan forfarnade köra ligg träning men efter klicker låt henne sträcka ut sig lite efter godis å ändra position.

Detta e jätte kul...så nu ska jag ut å fota stanna med ragge...ska försöka få sambo att filma ;)

kram

2010-04-18 @ 13:50:55
Postat av: joanna

nu va jag snabb här å filma lite snabbt...ragge e skit trött så jag ska va tacksam att han övertagen orkade men lite träning blev det.



kolla hemsidan...kram =)

2010-04-18 @ 15:16:40
Postat av: isa

Jo jag förstog att det vara därför man kastade godiset hehe. Ska prova med "sitt" istället, imorgon, nu sover hon som en tok på en köksstol.

2010-04-18 @ 19:07:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0