Äntligen promenadväder igen!

Idag gick vi strandpromenaden för första gången i år. Den har äntligen töat och torkat.



och eftersom Ax äter torrfoder igen nu (Standardt vilt Hjort) så kan jag ÄNTLIGEN träna henne igen, det har varit svårt utan att kunna ge henne nått godis liksom.
jag lockar med foderkulor.

Tammetusan vad hon verkar ha glömt bort allt! Eller kan det vara så att efter som hon varit utan godis i 2 månader har hon kommit loss från tvångstankarna om att lyda mig??

Vi tränade "stanna kvar" och "kom hit".
Jag satte henne ner, gav en godis, sa "stanna" och gick några meter bort. Sen var planen att jag skulle gå tillbaks till henne och ge en till godis. Men istället så reste hon sig upp, la sig ner eller gick efter mig!
Så jag tänkte att jag provar "kom hit". Detta är vad som hände då.



Hon satt kvar på plats och tittade och lyssnade på allt annat utom på mig!!! Ett tag trodde jag på riktigt att hon blivit döv! jag provade att ropa, vissla, locka, klappa i händerna, men inte en min på hunden!
När jag tog bilden så gick jag tillbaks till henne och provad epå nära håll att locka med godis, men som du ser så ser hon inte mig äns. *suck*

Min hund har lärt sig leva utan godis!

Efter dessa misslyckade försök provade jag att söka kontakt istället. Jag pep med läpparna (vad i hela friden heter det ljudet?) och höll upp en gobit. När hon tittat på mig sa jag "braa" och gav godisen varpå Ax trippade iväg och såg allmänt nöjd ut.
Jag måste medge att Ax har tränat mig mycket bra. Hon har mig lindad kring lill-svans-stumpen...



Här var det meningen att hon skulle stå kvar på stenen så jag kunde ta en bild, men det ville hon minsan inte, för hon har glömt bort vad "stanna" betyder... Istället lådsas vi att jag lär henne "sitt fint"...

Förrästen!!!

Lägg märke till att hon inte är röd längre!!! Nu är hon rosa :) hade denna bild tagit för en vecka sen hade hon sett ut att ha vattkoppopr och varit betydligt rödare, speciellt i öronen och under hakan.
Helt otroligt altså...

Vad kan det bero på? Solen? PROB cremen? IMMUN tillskottet? Torrfodret? Det lär jag aldrig få veta. Det finns fortfarande ingen logik och inget mönster i hur hennes utslag blossar upp.



Kommentarer
Postat av: joanna

kan det va salt som hon reagera så stark på....det ligger mycket salt med snö men nu när snö har börjat smällta så börja hon bli bättre..kanske kanske =P



Detta med stanna....korta stanna....gå aldrig för lång. Ni måste böra från början nu när hon har glömt. Sitter hon kvar 15 sek...då går ni ifrån 15sek. Sitt kvar...1..2..3...m.m Bra godis eller leksak. Tycker du ska skaffa en rolig leksak som di kan belöna med å gillar hon när duu kasta leksaken så gör den. Skrik bara bra å kasta leksaken så få hon springa efter den. Gör inte för många gånger...öka på stanna å börja hon blir förvirrad så gå tillbax igen å joba med kortare stanna.

Hitta något som fånga hennes intresse....hon vill inte göra något för skit belöning =P här e man kräsen vet du matte.leksaker..kamptrasan...eller boll...en annan sak som e kul när man kasta skaer e att kanske gömma godis i en boll (gör håll) å då vet hon att där ligger något gott.

Så gör du med allt träning....allt möjligt vad det nu du behöver träna på så ska du ta det sakta fram....små steg å jobba gärna med klicker.

Kontakt övning kan du göra enkelt....godis i stängt hand å när du få kontakt öppnas handen...enkelt men kul. Gör det lite spännande för henne så hon tror du har guuuulllt i handen ;) lycka till å hojta om du behöver hjälp =) KRAM!!!

2010-04-16 @ 00:18:49
Postat av: isa

Tack Joanna! :D Jag ska börja redan idag! Om det blir nån liten tid över så kanske vi kan träna lite på bostonshow?

Kram du är bäst!

2010-04-16 @ 09:03:51
Postat av: joanna

gud jag måste har vart trött när jag skrev detta =P

Men jag l aupp 2 filmer på våra ligg träning...se om du få inspiration å något vettigt ut av det. '

kram kram

2010-04-17 @ 17:57:55
Postat av: isa

Ja klockan var sent på natten :) Det är lätt att fastna vid datorn!

Idag har vi aktiverat nosen lite.



Bra filmer! Ja, man kanske ska träna ligg också. varför inte liksom! :D



Det där med att kasta iväg godisbiten var ju en super bra idé!

2010-04-17 @ 19:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0