dagen-efter-träning

Nu på morgonen efter förmiddagsrastningen så tränade jag lite med Ax.
Först och främst tränade jag henne att gå i koppel utan att dra och följa med mig i svängar och kurvor och när hon inte hängde med tyckte jag i kopplet... Åh...det känns inte hellt rätt med koppelryckningarna, men jag måste säga att det funkade. Jag hade på henne ett vannligt halsband idag, vet inte om det är bättre eller sämre för ryckningarna?
Jag tror det är sämre, för med ett strypkoppel så stramas det ju åt... Hedanefter ska jag ha sele på henne som jag rycker i, då blir det mer ett överraskningsmoment istället för att det ska finnas risk till skada.
Jag fick ögonkontakt från henne en hand full gånger under övningen, men hon följde med i svängarna ändå.
Betyder det att jag hade kontakt och hon hade koll på vad jag gjorde utan att hon tittade mig i ansiktet? Det känns så, men jag kanske tar fel?
Vi tränade också lite ring-träning inför utställningarna som komma skall, det går mycket bättre än kontaktövningarna!
Ax tittar framåt och svänger när jag svänger. Vi övade också med att stanna utan att hon automatiskt skulle sätta sig ner.
När hon satte sig så tog vi bara ett steg framåt och när vi stannat stående fick hon kommandot sitt.
Vi tränade också sitt/tanna kvar och det gick gallant! Inga problem alls där! Då blev jag stålt!
Men sen kom ligg/stanna kvar... Hunden VÄGRAR att ligga, det spelar ingen roll vad jag gör (och nej jag försökte verkligen att inte tjata mig till det heller)
Hon bara satt där och lådsades inte förstå vad jag menade. Då kom frustrationen.... Så vi hoppade över dom övningarna efter 4 försök.
Men sen provade jag igen när vi var inne i trapphuset. Innan hon fick komma in genom dörren skulle hon ligga. Så jag sa ligg en gång och hon neg (försök till fusk) så jag stog och tittade på henne och vätade tills och låg ordentligt och då fick hon komma in...
Tänk att det ska funka så bra då. In och ut genom dörren eller innan maten serveras då gör hon allt man ber om.
Hur kan jag översätta den kontrollen till vardagslydnaden? Det måste finnas nånting där hon väntar på att få eller gå göra för att hon ska lyda...
Det här blir en svår nöt att knäcka.

Jag glömde att skriva en sak igår!
Vi tränade hund-möten på kursen igår och medlen som var tillåtna för att hunden inte skulle titta på den andra var bland annat att ryta ordentligt i eller stanna och ta tag i nackskinnet och säga Nej! Det känder lite olustigt, men jag sa inget då... Vissa av hundarna där kanske är sånna som man måste kontrollera på det viset om det ska funka, så jag säger inte att den metoden kanske är idiell för vissa.
Jag skulle hällre vilja ha alternativa metoder där. Har du nått förslag?
När Ax ser en hund vill hon hällst stanna upp och glo i hopp om att den andra hunden ska komma till henne. Är man ute och går när hon får kontakt med en hund så spetsar hon öronen och skuttar i kopplet samtidigt som hon nästan vrider nacken ut led för att inte tappa hunden ur sikte.
Det är klart att det är drygt när hon håller på så, men hon försöker i alla fall inte att anfalla hunden eller börjar skälla.
Det finns alltid dom som är värre, eller hur ;)
Samma sak där, jag kan inte alltid locka henne med godis, det måste finnas sätt att komma runt det utan att muta, och så är det inte heller säkert vilket beteende man uppmuntrar.

Kommentarer
Postat av: Molly från forumet

Här kommer jag med tips igen.. säg till om de är välkommna, haha!



Om jag var du skulle jag skilja lydnad och utställningsträning åt. I lydnanden är ju sitt utgångsläge, och i utställning är det stå. Hunden blir lätt lite förvirrad. På utställning ska den ju gärna springa med drive i steget och fokusera framåt. "showa" lite :) då behöver hon ju inte titta på dig, som i lydnaden. när jag tränar utställning har jag ett speciellt koppel som vi bara har då, för att markera att det är en speciell sak.



ge henne beröm när hon ligger av sig själv, t.ex hemma. ha godis bredvid dig och sätt dig i soffan och läs en tidning. hon kommer tycka det är skitspännande och efter ett tag förmodligen lägga sig, då berömmer du. ta pyttegodisbitar som du har lite här och var och berömmer med när hon lägger sig. så gjorde jag och det funkar faktiskt :)

2009-05-08 @ 15:42:05
Postat av: Molly igen

säg till om det INTE är välkomna skulle det stå, haha!



jag skulle aldrig ta tag i nackskinnet på min boston.. skulle jag ryta varje gång lucy tittade på en hund skulle hon bara lära sig att andra hundar=farliga&dåliga. jag avleder istället, med en leksak eller rösten. så att jag är mer intressant än den andra hunden. berömmet kommer ju vid kontakt med mig, och inte för att hon tittar på den andra hunden. nu skiter hon i och för sig i andra hundar, men min amstaff kan vara stirrig mot främmande hundar, men ryter jag eller visar ilska blir hon likadan. jag är ledaren och vi är ett team, så i hennes tankar är vi arga på den andra hunden tillsammans. hon märker att jag är irriterad och känner att hennes irritation/spänning är befogad. det som funkat allra bäst är avledning, godis el. lek! jag tycker inte man ska tappa humöret eller vara arg, det smittar av sig.

2009-05-08 @ 15:48:16
Postat av: isa

Alla slags tips är ALLTID välkommna :D Jag tackar och tar emot.



Haha, då går Ax som i en utställningsring hela tiden hahaha :D

Nu har hon inga rpoblem att ligga när man säger till henne inomhus... men jag ska prova dina tips utomhus i sommar istället :)



Det känns så betryggande Molly att du ser det på samma sätt som jag gör. Det här med korrigering vid hundmöten... tror jag ska belöna henne dom gången hon faktiskt ignorerar förbipasserande hundar istället för att säga till henne när hon glor.

2009-05-08 @ 21:49:00
URL: http://kajal.bilddagboken.se
Postat av: Molly

Haha nä men det är ju härligt med energiska hundar på utställning, tycker jag. De visar sig snyggast!



Aha, men då är det ju som du skrev nu senast, att hon tycker det är kallt och äckligt. Inte mycket att göra åt, egentligen..dom brukar vänja sig med tiden och skita i att det är lite blött, om det kan vara till nån tröst :D



Ja, det verkar dumt att korrigera hunden för något den inte ens vet är fel och risker att stressa den.. då är det bättre att berömma när den är rätt, så att den föredrar att göra som man vill. det är min filosfi, tror vi delar den när det gäller detta :D jag förstår att man KAN korrigera på det viset, i andra sammanhang. men nää, inte min melodi. inte på en bostis iallafall.

2009-05-08 @ 22:26:16
Postat av: MaddeB & Ramses

tjo - tycker det låter tråkigt att ryta i åt en hund som kollar åt en annan. Vissa hundar kan ju då associera (hur det nu stavas :op) hundmöten med ngt negativt å bli nervös, & det ska de ju innte bli bara för att möter en annan hund...ja håller med kändes ju inte toktrevligt.



jag berömmer Ramses när han lugnt går förbi eller tittar lite snabbt åt en annan hund - tja när han inte gör sån stor grej över att vi möter en annan hund, det tycker jag är bra!

Annars om jag vill ha lite mer koll på honom eller om de andra (hund-/ägaren)är lite hispig/okontrollerade så "klappar jag in honom", alltså klappar tydligt på mitt ben å då kommer han i det flesta fall till min sida å söker kontakt.

Men detta har ju vi tränat på från vår valpkurs en hel del- men det sitter jättefint - å känns för mej som ett bra sätt att få kontakt med honom.



Lycka till å saknar dej Isa!

Kram på er!

2009-05-13 @ 00:47:26
URL: http://bbramses.webs.com
Postat av: isa

Vist är det fel att göra så...

Jag tycker Ax kan få se på andra hundar och jag tänker bara säga till när hon drar i kopplet. Då med ett ryck och ett nej :)

Jag ska försöka lära ax att komma med ett klapp också! Du får visa mig hur man gör sen!

2009-05-13 @ 21:48:03
URL: http://kajal.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0