Bostonterrierklubbens årsmöte 2009

Nu var det länge sen jag uppdaterade bloggen. Jag har väl haft en period då allt annat känts viktigare antar jag :)
Men nu är det som så att jag i alla fall har pysslat med diverse hudaktiviteter under den tid som gått!
främst så är det väl att bostonterrierklubben har haft årsmöte i Jönköping förra helgen den 7-8 mars. Jag åkte bil ner tillsammans med Bernt Hammarlind och hans dam Gerd, dom driver kenneln HAMJONS LITTLE (http://web.telia.com/~u22020381/ftp.telia.com/Hamjons/index1.htm) och på vägen hämtade vi upp en Ivan som själv äger 3 Bostonterrier, där ibland Svartskogend Dolly Parton som råkar vara kullsyster till Ax mamma.
En fruktansvärt trevlig bunt människor som jag hoppas få umgås med mer i framtida bostonterriersammanhang!
Från början var det menat att vi skulle vara 5 personer som skulle åka tillsammans, men den 5:e Gun Malmnerg, min uppfödare hade dessverre råkat ut för en olycka i hemmet och fått hjärnskakning och var inte alls kry...
Jag hoppas då att hon är på bättringsvägen nu :)

Lördag 7 mars:
När vi anlände i Jönköping och checkat in på hotellet så hade vi en timme innan Etolog Ingrid Tapper skulle hålla föreläsning. Jag passade på att rasta Ax i skogsbrynet intill. Vädret var dålig, mulet, kallt och ruskigt med det var i alla fall ingen snö! Hon fartade runt som en galning.


Sen var det fika och det bjöds på smörgås och te/kaffe samt att man fick bekanta sig lite med de andra som hade kommit. Den första jag hälsade på var Eva Borin som har BIG BOOSTER´S uppfödning. Hon kände igen mig från bostonterrierforumet och jag har talat med henne på telefon så det var enormt kul att få sätta ett ansikte på rösten.
Sen var det någon som hade tagit med sig den finska Bostonterrierklubbens tidning och man blev genast avundsjuk och lite depp för att man inte kunde finska hehe.
Det är Gerd Johansson som tittat på tidningarna på bilden. Du kan ju bara föreställa dig hur fina dom var på insidan...


Sen var det Uppfödarträff och föreläsning med Ingrid Tapper och så här står det om henne om man googlar lite

"Ingrid tapper är etolog, folkhögskolelärare och har varit verksam inom Svenska Brukshundklubben sedan 1969. Hon är flitigt anlitad för föredrag och seminarier om hundars beteende och har skrivit en rad populära böcker i ämnet. Hon är själv hundägare sedan många år. "


Föreläsningen tog över 5 timmar men inte en sekund var tråkig. Hon gick igenom allt mellan himmel och jord om hundar så det är svårt att sammanfatta. från hundens ursprung hur den kom in i människans liv. Hur hundar lever i det vilda och hur flocken är uppbyggd. Väldigt intressant!
Hennes teori om hur sälskapshundens flockbeteende är jämfördes med framförallt Dingon och Vargen.
Dlocken består av 2 Alfa-djur (mamman och pappan) som skafar avkommor och blir flocken. Ranordningen är som sådan att det bara är Alfa-djuren som får para sig och det är dom som "bestämmer", sen finns de hjälpare som hjälper till med valpar och sånt och så finns det Omega-djur som är mer självgående och dom brukar oftast ge sig av ifrån flocken och starta nya flockar.
Så det är altså en natrulig ordning om man säger så, inte alls så att de starkaste djuren ständigt strider om ledarpossitionen, för skulle fler ha rätt att para sig så skulle det ju bli inavel.
och att översätta detta till sälskapshunden bland människor=
Min hund vill inte bråka med mig om ledarplatsen i flocken om den från början ser mig som sin mamma :) hehe
Detta förklarar också varför vissa tikar biter ihjäl andra tikars valpar, för enligt den tiken så är hon Alfa-hona och då har ingen annan rätt till sin avkomma (med undantag förstårs)
Detta finner jag extremt intressant och skulle kunna skriva på i evigheter om detta, men jag vill inte trötta ut dig som ska läsa detta sen så jag går vidare. (vill du tala mer om detta så sätt in en tråd på http://bostonterrier.egetforum.se/)

Runt kl 18.30 var vi klara och då gick jag en sväng med Ax igen, men bara en kortis p.g.a vädret och så var det tid för middag både för mig och Ax. och innan middag kommer alltid lek :) Ax slängde och kastade med sitt tuggben och farde runt i soffan, jag stog bara och tittade på haha.


Innan middagen samlades vi för att köpa lite lotter och titta på bostonshoppen :)
Jag köpte 2 lotter men van ingenting, men så hade jag istället bidragit med 20 kr till bostonterrierklubben istället!
Till middag serverades det fläskfilé, stekt potatis och "tomatiserad" bearneis sås. Jätte mumsigt!
Efter middagen satt vi kvar länge och bara pratade. Alla hade jätte roligt och en kvinna med underbar röst, Ulla Severin från OELANDICA´S uppfödning sjöng en bostonterrier sång! Den borde finnas att köpa på CD-singel ;)
Vilken fest!


kvällen avslutades runt kl 23.00, trött, mätt och glad gick jag till mitt rum där Ax väntat på mig.
Jag fick och la mig och Ax hoppade runt som en galning för att försöka få mig att leka istället... Sängen var jätte skön och allting, men hunden höll mig vaken så söndagen väntades bli seg...


Söndag 8 mars:
Jag tällde klockan på 06:45 och klev då upp måttligt utvilad och förväntansfull över vad dagen skulle erbjuda.
Kl 8 var det frukost och innan det var det hundpromenad i det trista och kalla vädret. Fy...
Hotellfrukost är som alltid väldigt varrierande och god, och har man ett trevlig sälskap så smakar frukosten ännu bättre! Vi blev såklart sittandes länge länge vid frukostbordet.

Innan själva årsmötet startade så hade vi en genomgång av rasstandarden och det visades ett bildspel som en engelsk dommare hade satt ihop till en uppfödar träff som hade varit förra året tror jag, eller om det var en dommarkonferans... Ja, strunt samma.


det var mycket nyttig information och väldigt bra förklarat! Nu skulle jag kunna sätta igång och leta efter en hane till Ax och sätta igång och avla :) hehe
skämt å sidå. Jag tittar på Ax med andra ögon efter den här grundliga genomgången. Jag har en väldigt fin hund :)
Det ända ställt hon inte ä perfekt på är hennes stora öron och så är hon aningen smal i fronten, men det hinner hon växa i. Så tycker jag arr hon har lite plufsiga kinder, men jag kan ha fel.
Förrut talade jag om att Ax hade underbett och var orolig över det, men det visar sig att det är helt enligt rasstandarden. underkäkens tänder ska ligga utanpå den övre käkens eller så ska ska det vara ett mellanrum så stort att man kan dra ett konto-kort där i mellan.
Svans!
de ska hällst ha svans! Inte enlkigt rasstandarden utan av hälso skäl.
En helt svanslös hund kan ha defekter i ryggraden, så en liten stump är bara bra för hälsan :)

Fika igen. Hundrastning.

Årsmötet!
Man pratade mäst om ekonomi och så skulle det väljas ordföranden o.s.v, inte så intressant...
Årsmötet gick snabbt i jämförelse,
Det var bara 1 sak som rörde mig och alla andra som älskar rasen ;)
det var att hemsidan ska få ett aniktslyft och den kommer att uppdateras oftare. Jippi!

När årsmötet var slut var det fika igen tror jag. sen packade vi ihop och for hem mot gävle igen.

Sammanfattning
Att vara medlem och engagerad i en rasklubb är jätte jätte roligt!
Jag har fått träffa människor med samma passion och kärlek till hundar som jag har.
Som nykomling har jag tagits emot väl och mina åsikter är lika mycket värda som den som hållt på med uppfödning halva livet.
Nu är Bostonterrierklubben väldigt liten och det märktes. Jag skulle tippa på att vi totalt var runt 20 personer, det är inte mycket.
Så nu hoppas jag att fler blir medlem och att på nästa årsmöte kommer det komma många nya ansikten!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0