Tappad aptit...

Jag kanske överdriver och blir för orolig (som vanligt) men jag tycker nog detta är ett stort problem trotts allt...

Ax har nämligen tappat aptiten på sin mat!
Hon äter idag va 2 gånger 1 dl Orijen foder om dagen och brukar vanligtvis flyga in i köket så fort man säger ordet Mat. Men den senaste veckan har hon varit... Ja, hur ska jag förklara.... Inte så intresserad av maten och till en början åt hon inte upp allt och nu på morgonen gick hon bara och tittade på maten och sen gick hon och la sig igen.
Efter 2 min ändrade hon sig och gick ut i köket och åt upp hälften av maten i alla fall...

När hon tvekat på torrfodret har jag hällt på vatten och det brukar hon gilla extra mycket. Så idag blötlade jag fodret så det blev sås.

Jag kan tänka mig 3 orsaker.

1* Hon är sjuk!
Vad jag har märkt så är hon väldigt slö, men det har jag skyllt på vädret. För när det åker fram en leksak så är det full fart som vanligt.
Snorigheten och tätheten i nosen är ju ett problem som kanske kan ha med ohälsa att göra. Jag borde kanske ringa veterinären igen och be om en grundligare undersökning. att påpeka är att hon alltid har varit snorig ända sen lunginflamationen, så därför har jag inte reagerat mer på det, utöver att ha provat huskurer som Vicks Salva.
Men om hon nu är sjuk, vad för sjukdom kan det vara? Jag måste leta på febertermometen och kolla tempen på henne idag.

2* Skendräktigheten
Efter första löpet blev hon skendräktig och producerade mjölk, men inga andra symptom.
Hon fick lunginflamation i samma vända, så hade hon varit helt frisk kanske hon hade reagerat mer.
Man ser att hon börjar producera lite mjölk nu, 1 månad efter andra löpets slut.
Jag vet ju att tikar kan bli deprimerade av skendräktigheten och när jag tittar på Ax beteende nu så verkar hon nästan deppig och slö, men hon visar inga tecken på att boa eller leta valpar (ännu?).

3* Gammalt foder
Vi är i bottnen av fodersäcken nu som vi köpte för ca 3,5 månader sen. Tyvärr har vi inte varit jätte bra på att återförsluta påsen så bottenskrapet kanske inte smakar så bra som det brukade? Jag har inte försökt att göra maten godare genom att ha i filmjölk eller liknande, för då kanske hon lär sig att matvägran ger godare mat.
För övrig funkar magen bra och utan problem.

Det som är det allra konstigaste var att igår åt hon sin frukost jätte duktigt med stor aptit, men då var vi inte hemma... Kan det ha med miljön att göra? Kan det kanske finnas nånting här inne som Ax är överkänslig mot?
Har du nån aning om vad det kan vara så skriv gärna en kommentar.
Jag behöver all hjälp jag kan få!

Uppdatering
Efter att ha postat frågor på 3 olika forum (bostonterrier.egetforum.se, helgon.net och vovve.net) och fått alla 3 alternativ bekreftade så ringde jag veterinären...
Jag blev skiträdd för att det skulle vara Livmoderinflamation!!
Men veterinären sa att den risken är väldigt lite p.g.a att hon är så ung. Livmoderinflamation får hundar när de är i medelåldern och äldre, så det är näst intill helt uteslutat.
Men skulle hon få feber så ska jag ringa tillbaka och göra en undersökning. Så nu ska jag åka och köpa en ny termometer för jag hittar verkligen inte den andra...

Enligt veterinären så är aptitlöshet och trötthet symptom på många olika saker. Nästan som att leta efter en nål i en höstack. Hon frågade också om Ax hade problem med tänderna eller var dålig i magen. Men det är hon som tur inte :)

Det är altså med allra största sannolikhet skendräktigheten som spökar! Blir det inte bättre eller rent av värre så ska vi ringa veterinären igen och få en medicin som sätter stopp för symptomen. Galastop heter den.
Nu läste jag igenom biverklingarna på Galastop och en vanlig biverkning är anorexi! Hahaha! Det låter ju helt galet när man tänker på hundar. Men jag antar att matvägran eller aptitlöshet borde ha varit ett bättre sätt att uttrycka sig på.
Läser man förklaringen på Fass så står det:
Självsvält, en allvarlig ätstörning där patienten har en skev självbild som medför matvägran och ibland överdriven träning. Drabbar oftast flickor i tonåren. Obehandlad leder den ofta till döden.

Jag vill inte att Ax ska få anorexi...


Kommentarer
Postat av: joanna

haha...det va kul....anorexi...du förstå då varför jag tycker du ska bara ta det lungt och låte henne gå genom sin skendrägtihet....det kommer gå bra. hon skulle inte passa i anorexi kropp ;)

2009-06-09 @ 12:52:02
URL: http://www.mycane.se
Postat av: isa

Ja, det var en störd biverkning!

Idag mår hon bra igen och är inte alls lika slö och trött!

2009-06-09 @ 19:28:07
URL: http://kajal.bilddagboken.se
Postat av: Jessica

Hur länge har hon matvägrat? Tänk dig själv när du hade ditt första löp... ;) Man var ju konstig i kroppen då. Matlusten kommer alldeles säkert tillbaka, om den inte redan gjort det.

Jag har ju krånglat med Caherarz när han var liten i massor av månader, så vill du höra mer så kan du höra av dig. Kram, och oroa dig inte så mkt.

2009-06-13 @ 11:59:49
URL: http://jessicalif.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0