Näst sista gången!

Äntligen fick Ax följa med till brukshundklubben och delta i kursen!
På riktigt altså... Hon är bara FÖR duktig!
Idag tränade vi att ha hunden lös och få den att udvika/ignorera diverse frestelser, så som andra hundar till exempel.

Först ställde vi oss i en liten ring och kopplade loss en hund åt gången, medans de andra skulle sitta lugnt och stilla vid sidan av husse/matte.
Den kösa hunden skulle tillsammans med föraren gå zick-zack mellan de andra hundarna utan att stanna upp. Altså bara föja med.
Ax klarade det!!!

Sen körde vi inkallning.
Hunden skulle nu springa igenom gruppen av hundar för att komma till den som ropade från andra sidan.
Ax klarade det också!!!

Men vad gjorde vi sen.... Det kanske inte var mer än så, vi blev klara ganska tidigt.
Så vi gick iväg till Agility hindren och lekte lite :)



i började med att låta vovve efter vovve gå igenom tunneln. Detta tyckte Ax var lite läskigt så ho tvekade till en början, men när vi kortade av tunneln flög hon igenom.




Det här hindret flög hon över utan problem.


Lika så ballansgången. Höjdträning och ballansgång jag har tränat med henne sen hon var liten valp.
Men den där ringen man skulle hoppa igeom fattade hon inte.


Vippbrädan for hon över kanske 5 gånger innan hon insåg att den var läskig :P
Snacka om att JAG blev snopen...



Den här dagen insåg jag en sak...

Det hade regnat hela dagen och småduggade lite när vi var på BK. Ax vägrade att sitta ner och tittande bedjande på mig med avsky *låt mig slippa* Så jag satte på henne en tröja som jag drog ner över rumpan på henne och då satt hon!
Snacka om löjligt igentligen. Hon hade og hällst viljar ha en uppvärmd stol eller nått i den stilen.
Men efter ca 30 minuter började hon gå konstigt! De andra i gruppen hade också lagt märke till det och var lite oroliga.
Jag undersökte hennes tassar och ben men hunde inte hitta något fel... Det var ju som om hon haltade. Så jag gick en bit ifrån för att kolla hur hon gick och när vi kom ut på gruset försvan haltet!
Herrigu... Hon gick altså kontigt för att hon hade blivit för blöt om tassarna... Nu retade dom andra oss och tyckte att vi skulle köpa gummistövlar åt Ax.
Grejen var ju den att hon var inte speciellt kall om fötterna heller, bara blöt. Hade hon haft för kalla tassar så hade ju det varit en anna sak.
Men hon tyckte helt enkelt att det var äckligt med blött gräs hahaha.
Inte undra på att hon går runt eller hoppar över vattenpölar och sätter sig under en buske och bajsar när det regnar ute...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0