Trottsig!

När jag kom hem från jobbet gjorde jag som jag alltid brukar göra.
Jag ringer till Alle och ber honom släppa ut Ax i trapphuset så hon kan komma ner till mig så jag kan rasta henne.
Hon var exalterad även idag så jag sa till henne att sätta sig ner och lugna sig innan jag hälsade ordentligt.
Sen gick vi ut utan koppel som vanligt på gården och Ax tog upp en pinne.
Sen kissade hon och jag busade lite med henne och kastade pinnen några gången innan vi skulle gå in igen.
När jag står i porten och ropar in Ax kommer en granne ut från en annan trappuppgång och jag hinner inte se honom innan Ax springer fram och hälsar. Det gjorde ingenting sa han, men jag kände ändå att jag birde kunnat stoppa henne som jag brukar kunna göra.
Sen så får hunden fnatt!
Hon springer runt runt och leker, far som en raket och hittar pinnar, stenar och annat att leka med.
Hon hör inte ett enda av mina kommandon.
Vanligtvis brukar hon stanna när jag säger Stop, eller så brukar hon lugna sig när jag säger Luuugn. och absolut så kommer hon om man med bestämd röst säger kom hit!
Sen brukar jag söga Öh! med grövre röst för att få hennes u ppmärksamhet, men det funkade inte heller! Hon bara gasade på!
Så jag fick ringa till Alle och han gick ut på balkongen och ropade. Då stannade hon till en sekund och jag grabbade tag om nacken och la henne på sidan för att lugna ner henne och visa min aktoritet.
Sen blev hon lika undergiven och fölksamt lydig som hon brukar vara...
Jag antog att hon blev lite för exalterad efter att nyss ha vaknat och jag kastade pinnar plus att hon hälsade på en främling.
Men grejen är den att hon betedde sig exakt lika dant när Alle tog ut henne lite senare!
Vad är detta!?
Jag vågar verkligen inte ha henne lös om hon ska bete sig såhär, för jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att få henne att lyssna då.
Hon skulle lätt kunna springa ut i trafiken såhär!

Vad ska jag göra?
*måste gå på kurs*
Det gör att jag känner mig lite osäker och det hjälper ju inte alls...
Imorgon ska jag upp och jobba tidigt så jag går ut med Ax runt 06.10 på morgongen, då är det inga många i rörelse.
Är hon likadan då så får hon bli kopplad när vi är ute och rastar på gården... Det skulle vara trist, för hittills har träningen gått jätte bra. Altså att ha henne lös.
*suck*

PS. Hon hade fått en ordentlig promenad på dagen plus några kortissar, så det kan inte vara den typen av överskottsenergi... Eller?

Kommentarer
Postat av: joanna

Ok,håll i hatten!!! ;P

Du hämtar Ax och hon är glad och har lite extra energi för att hon inte har varit ute på ett tag...glad,extra enegri och genom att du kastar och leker med henne gör henne lite mer uppspelt. Hon låser sig och hör inte dig, hon ser inte dig. För att va tydlig....för mycket av det goda! Hon låste sig i allt detta lycko ruset och du bestraffa henne när hon är som gladast.Tråkig Matte ;) (ingte illa menat, hoppas du förstå)

Jag skulle oxå ta tag i henne och säga lungt..."lungna ner dig" sen ta upp henne och gå hem.

Men lösningen på problemet är att du ta en koppel promenad Först...sen leker och ha henne löst. Börja med att lungna henne, kissa av sig...samarbeta med dig,små trix i koppel (som tex; gå fot)...sen ha lite kul....å bryt när hon blir lite snurrig i blicken.



En glad hund är det bästa som finns men en vovve som inte vet vad den gör är...Hmm...."alkis"..hahha...jaaa....kicken är härlig och ju mer man får av den ju roligare är det.

Testa och ser om det funka...va kul och när du skriker bestämt...tråkig matte så är du lika snabb glad att hon titta på dig. Kommer hon till dig så ska du va glad....se med Ax ögon...hur kul är det komma till en som är arg.

lycka till Isa! nu ska jag ta ut min olydiga hund ragnar....jag känner frustration och vet hur svårt detta är. Men jobba på! kram joanna

2009-01-07 @ 11:39:37
URL: http://www.mycane.se
Postat av: isa

Åh, du är så bra att ha till hands :)

När frustrationen tar taget om mig ska jag se det ur Ax ögon istället för att låta min rädsla ta över :)

Sanningen är den att jag testade din taktik igår och det funkade mycket bättre! inte helt felfritt och total lydnad på sekunden, men hon hoppade glatt till mig så småningom :)

2009-01-11 @ 08:33:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0