vilket kommando?

På förmiddags promenaden idag pratade vi om vilka kommandon vi använder.
Det är alldeles för många!
Vi kom i alla fall överens om att när vi tränar stillastående övning i koppel använder vi Sitt och Stanna.
Men det kommer bli svårt för vi har haft olika kommandon för olika situationer.
Som stopp! t.ex, det anvönder vi när Ax skenar iväg nånstans och hon måste stanna, det funkar ju. Men det är en annan slags situation.
Jag använder ofta Vänta när jag vill att hon ska... ja.... vänta :P exempelvis när vi är ute och går och jag måste stanna för matt knyta skorna eller om Ax får för sig att vända åt fel håll. Meningen med Vänta är då att hon ska stanna upp utan att sätta sig. Det kan också vara ett användbart kommando på utställning har jag tänkt mig, just för att hon står upp...
Stilla är ett kommando som används när jag ska ta på henne, som att pilla på tassarna eller om hon får en godis på nosen och väntar på Var Så God.

Vi pratade också om det här med kontakten... Altså hon har varit imun mot muntligt berömm ända sen hon var riktigt liten. Det var därför det var så svårt att få henne rumsren, för hon kunde inte ta emot berömmet hon fick när hon kissade ute.
Det som alltid har funkat har varit klickern och godis.
Alle använder ofta Ax namn i olika röstlägen beroende på om hon gör nånting rätt eller fel, men jag vet inte om jag gillar att använda Ax namn i ett negativt sammanhang för att korrigera henne.
När jag korrigerar henne med rösten så använder jag ett djupt ÖH! samtidigt som jag kallar in henne eller vänder och går åt ett annat håll och när hon kommer med säger jag Braaa med en glad röst.

Så!
Förr sa vi Ax, Stanna, Sitt, Vänta. Nu ska vi bara säga Sitt och Vänta. NEJ Stanna menar jag!!
Jag tror jag måste ha fusklappar med mig för jag märkte nu att jag fick tänka efter lite vad jag skulle skriva, vilka kommandon vi skulle använda och skrev ändå fel :P

Kommentarer
Postat av: MaddeB & Ramses

hej låter som du trivs på kursen nu. bra å höra!

Ja det där m kommandon e inte alltid så lätt - kommer också på mej själv att man ger lite dubbla budskap ibl.

Micke kan också ge 2-3kommanon på rad - stanna- ligg - sitt??? om inte det första funkar snabbt nog hihi så det e svårt ibl.



måste sesas snart!

2009-04-29 @ 23:54:39
URL: http://bbramses.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0