Halsband, selar och andra don...

För några dagar sen gick jag och Ax ner på stan för att prova ut en sele!
Först gick jag till Söders Zoo och blev efter en lång diskussion angående bekvämlighet och skavsår rekomenderad en sele i den här modellen.
Enligt butiksbeträdet så borde en sån sele med måna flata ytor och utan skavande sömmar eller spännen vara mest skonsam för hundens hud och päls.
Men tyvärr hade de inga storlekar då "vår kollektionen" inte hade kommit in ännu.



Så vi gick vidare till Gävleborgs Zoo istället. Dom hade inga selar alls av den modellen just för att butiksägaren där ansåg att den modellen sliter mer på pälsen än vad en sånhär gör.
Den här modellen ansåg Söders Zoo ha för många skavande band och spännen, plus att den troligen skaver i armhålorna också.


Lagom förbryllad av det hela så köpte jag ingen sele alls den dagen :P
Vad ska man tro igentligen, när 2 kunniga människor säger raka motsatsen till varandra hehe.
Nej, nej. Istäället köpte jag ett halsband i hopp om att det skulle vara mer bekvämt än halsbandet vi använde i höstas. Det kliar att ha ett smalt läderhalsband på sig tydligen.
Så jag kom hem med det mjukaste och bekvämaste jag kunde hitta, nämligen ett sånt här.



Jag var jätte nöjd och Ax var jätte glad och gick utan att stanna för att klia sig hela tiden!
Så de följande dagarna var vi ute mycket på stan för träningens skull.
Jag måste erkänna att jag inte alls vet vad jag ska göra när hon drar åt olika håll och vill stanna hela tiden, men jag fortsatte att njuta av det fina vädret och promenaderna var underbara!
MEN!!
Så igårkväll när vi låg i soffan och hade det mysigt kände jag att hon hade en kal fläck på halsen :P
*suck* Detta kommer bli ett skavsår. Och jag som tänkte mig att ett sånt mjukt och fint halsband skulle vara perfekt!
Det är lite svårt att se, men tittar man noga så syns det att pälsen är tunnare på mitten av halsen, precis där halsbandet sitter.



Så jag startade en tråd på helgonn.net för där finns det många hundkunniga :)
Nog fick jag tips och ideér, men det var ingen som hade råkat ut för samma som mig, det var ingen som hade en hunda med samma pälstyp.
Min slutsats är dock att jag tror att en glatt yta borde vara bättre än en matt. I fleece finns fibrer som troligen kan skava, hur än mjukt det är. Då kanske det är bättre med ett blankt material som glider bättre.
Jag får ta och sy ett eget halsband av kanske vind popplin eller lack :)

Men så kom jag ihåg Joanna på bostonterrier forumet! Hon har Dvärg Pincher. Det är en ras med samma tunna päls, ocjh mins jag inte fel så hade hon tagit upp detta problem i hennes blogg för någon månad sen.
Så jag mailade henne.
I hennes fall har Puppia-selen funkat allra bäst, men inte lika bra som om man kombinerar halsband och sele. Lösningen är varriation!
Att ena dagen ha halsband och andra dagen ha sele :)

Ax säger: Bara du är rädd om in päls! För annars får du på moppo!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0