speciella omständigheter.

Imorse ringde telefonen kl 6:30, det var min chef som undrade om jag kunde komma och jobba till kl 9 istället för kl 13.
Men Alle skulle till Valbo-köpcentrum och shoppa så då skulle Ax få vara hemma ensam för länge så jag frågade chefen om jag fick ta med Ax till jobbet och det var okej. Jag jobbar på Lidl för övrigt.
Promenaden dit gick långsamt, jag fick dra Ax bakom mig...
Vi gick hemifrån lite tidigare så jag kunde smyga in Ax i köket utan att det skulle vara några kunder där. Så skickade jag ett SMS till Sofia (Sofia äger Ax hundkompis Hazzel) och frågade om hon kunde ta Ax under dagen :)
Hon kom ner till butiken och hämtade Ax efter kl 10 någon gång, då hade Ax varit ensam på ett nytt ställe i över 1 timme utan att gnälla eller skälla. Hon hade bara sovit! Så bra! Det funkar altså att ta med Ax till jobbet utan att hon lider av det :D
Jag jobbade till 18:15 och då kom Sofia med Ax och Hazzel och mötte mig utanför. De har haft en riktigt fartig dag må jag säga! Ax hade busat och lekt med gott humör och massor av energi heeeela dagen! Altså full fart i 8 timmar nästan!
och stackars Hazzel hade varit så trött att han hade suttit i hallen och halvsovit nu när det skulle gå ut. hahaha
Hazzel är en kille som gillar tjejer lite extra mycket och hade varit på Ax och försöka rida på henne, men Ax hade fräst ifrån.
Intressant, för sist när vi träffade hazzel tidigt i höstas så förstog Ax inte ett dugg av vad han höll på med, hon trodde det var en brottningslek då. Det är intressant nu när hon har löpt att hon automatiskt vet vad ridningsproceduren innebär.
Hur som hällst. De hade även chillat i 10 minuter och tuggat på tuggben och Ax hade i vanlig ordning försökt gömma sitt ben men Hazzel hade hittat dom ;) Gulligt....

Promenaden hem...
Början var svår. Ax totalvägrade att röra sig bort från butiken! Hon skulle prompt tillbaks igen och in i värmen .
Jag fick ta upp henne och bära henne bort från dörrarna. Men det funkade fortfarande inte som ni ser.
Kolla blicken på henne, hon tycker att jag är ordentligt dum som inte låter henne gå in igen!
Så jag satte henne i min cykelkort och gick några hundra meter till och när vi inte kunde se Lidl längre så knallade hon på i en låååångsam takt och så fort jag stannade till eller vände mig för att titta på henne, eller tilltalade henne satte hon tvär-nit!


Men efter unjefär halva vägen hem fick hur upp farten och fattade att vi var på väg hem igen :)

Väl hemma igen och inomhus i värmen fick jag se att hela hunden och hennes täcke var helt nerkletat med smuts från gatan! Det vara bara att sätta hela chabraket i duschen och vrida på vattnet på högsta effekt!
Jag fick skrubba ordentligt, men fick ändå inte ut all smuts från benen och tassarna...
Stackars pyret också hon började frysa ordentligt medans jag stog och löddrade.



Nu ligger hon inlindad i ett badlakan, undet täcket med Alle i soffan och sover!
Henne kommer man väl inte få liv i förr äns sent imorgon eftermiddag ;)

Kommentarer
Postat av: EmmaConstance

Hej hej! Jättefin hudn du har, har själv funderat på rasen men är lite fundersam så jag tänkte fråga dig lite.. om det går bra? :)

Hur mycket motion behöver de? Jag kommer ge min kommande hund ca 1,5 timmars promenad per dag + lekar och hjärgympa samt mer på helger som att simma, cykla och gärna prova på agility eller/och spår.

Är de lättlärda? Jag vill träna mycket vardagslydnad och tricks med min hund nämligen .9

Hur är det med andningen med tanke på den intryckta nosen? Är de skälliga? Fryser de lätt? Orkar de hänga med på allt?

Ja, det var väl lite funderingar .)

2008-12-27 @ 20:09:32
URL: http://emmaconstance.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0