Därför vill hon inte ligga på backen!

Jag tror jag vet varför Ax inte lägger sig ner när vi är utomhus! Hon tycker det är kallt och äckligt rent utav.
Min granne (med 2 cavalier king charles spaniels) gick förbi när jag försökte träna Ax att ligga utomhus och tipsade mig om att lägga ut en filt på backen, så det ska jag prova imorgon.
Altså det verkar inte helt omöjligt att Ax faktiskt avskyr att ligga ute när vädret inte är trålande (det har varit kallt och blåsigt den här veckan)
Idag när jag verkligen försökte på alla sätt och vis sänkte hon huvudet lågt och flyttade sig försiktigt nära intill mig...det såg riktigt ynkligt ut och jag kunde inte låta bli att skratta. Precis som om hon bad mig "Snälla snälla mamma, tvinga mig inte, jag gör vad som hälst men inte just det här..."

Grannen hade varit på promenad med sina hundar och jag tog tillfället till akt och övade på att inte springa fram till hundar och granne. Ax var jätte duktig och satt lydigt och väntade tills hon fick hälsa på grannen. Men hennes hundar är inte intresserad av Ax och då gjorde hon något hon aldrig gjort förrut!
Hon ställde sig och började skälla!
Jag blev helt paff och viste inte vad jag skulle göra.
Nu blev det väl inte så att hon stog och skällde tusen tals gånger men säkert 3-5 skall på rak. ovanligt...
Men det är väl så att man inte kan bryta ett beteende utan att ersätta det med nånting annat :P

Kära Molly från bostonterrierforumet berättade tryggande att hon aldrig skulle greppa sin hund i nackskinnet eller ryta i åt den när de gick förbi andra hundar, det fick mig att må bra och känna även där att min magkänska än en gång hade varit rätt. Så jag får prova genom andra grejer istället. kanske att jag lär henne att sitta eller vika av på nått vis. Hällst skulle jag ju vilja kunna få ögonkontakt med henne... men så är det ju inte i dagsläget. Tur att hon inte blir galen vid hundmöten. Lättast är det om vi täffar en hund som vi får hälsa på för då får hon sitta och vänta innan hon får hälsa. Men det är ju svårare när man bara går förbi hundar på gatan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0