3:e kurstillfället

Idag var det 3:e gången lydnadskursen ägde rum. Ax fick inte vara med på planen så hon fick åka hem till mina svärföräldrar under tiden.
Istället fick vi låna en liten yokie terrier som hette Putte och var 10 år gammal! han var såklart bra inlärd med lydnad, men jag lyckades ändå inte få honom att ha kontakt och lyda mig.... Jag är en mjäkig ledare!
Det var i alla fall otroligt nyttigt att få prova på en annan hund. En hund som faktiskt var duktig igentligen. Det fick mig att se på mitt ledarskap på ett annat vis och här måste det göras förrändringar!
Först och främst ska jag SLUTA TJATA! Säger jag till Ax att sitta och hon inte sitter så upprepar jag mig tills hon lyder och det är ju heeeelt fel! Så nu ska jag försöka bli lite mer konsekvent med henne.
Vi skippar det här med att få kontakt genom att vara rolig och leka, det har vi provat och det funkade inte.
Istället ska vi köra metoden där jag är mer bestämd och verkligen menar det jag säger och lyder hon inte så får jag putta till henne för att få uppmärksamheten eventuellt rycka till i selen.
Jag ska även börja använda handgester för att tydligare visa vad jag vill att hon ska göra.
Den förlande veckan ska jag träna kontaktövningar genom att gå med henne i koppel, göra tvära svänngar och vändningar och få henne att hänga med i svängarna.

I läxa fick vi att öva på sitt/stanna krar och ligg/stanna kvar.
Nyckeln i det hela är att inte ha direkt ögonkontakt under momentet för det kan störa hunden så att den rusar fram.
Man ska kunna vända ryggen till också så småning om.

Jag pratade med mina kursledare om att öva in Fot. Det är klart att det fungerar, men det är mer som ett inlärt trick och inte ledarskap så jag ska nu prova med den andra metoden istället.

Så vad mer har jag lärt mig idag...?
Ax har nog mer kontroll över oss än vad jag har erkänt för mig själv. Det handlar inte om olydnad från hennes sida det handlar om att hon är oengagerad för att jag mjäkig och okunnig.

Det var ju meningen att vi skulle ha en liten genomgång efter kursen med Ax, men det började ösregna och hagla (!) när vi skulle avsluta kurstillfället och till på köpet så hade Alles pappa glömt Ax koppel och halband hemma hos sig. Så det var nog meningen att vi skulle träna lite mer hemma innan vi tar privatlektionen.

Nu är både Alle och jag jätte frysna och ska krypa nner i soffan med en redan sovande hund.
Jag kokade rabarberkräm till kvällsmat, det var gott med något varmt när man kom hem.

Nästa kurstillfälle är nu på Lördag och då ska vi vara ute i skogen. Då ska vi grilla och sen prova på Sök, det ska bli skoj!
Jag ska köpa med mig dennis-korv och en termos med varm choklad (om vädret blir lika kallt som det var idag)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0