Fortfarande skendräktig

Nu i veckan så började Ax mjölkproduktion komma igång orentligt! Kan det vara p.g.a det nya fodret?
Det är så att det kommer ut mjölk ur spenarna.
Men Ax verkar inte vara ett dugg brydd om detta. Hon verkar inte vara deppig och inte boar hon eller tar saker som valpsubstitut heller. Så det är rent kroppsligt bara...*suck*
Så nu måste jag motionera henne ännu mer i hopp om att produktionen avtar.
Jag kan tillägga att Ax inte stimmulerar produktionen själv, då hon inte slickar sig på magen.
Undrar om produktionen avtar av sig själv eller kommer att fortsätta ända tills nästa löp?



Hon hade sitt första löp i Oktober-November skiftet så det tog altså 2 månader innan mjölken kom. Ska det vara så?
Hur stor är risken för att det blir mjölkstockning?
Ännu en sak att oroa sig för hahaha :P
Och hur känsliga är juvren? räcker det med att man kliar henne lite på magen för att stimulera produktionen?
Massor med frågor om detta som du ser. Så har du ett svar på någon av dom så skriv en kommentar :)

Tillägg: Jag talade med en stamkund på jobbet idag som har hundar (doberman) och är enligt mig en hund-expert! Han berättade att det är normalt att de producerar mjölk så sent efter löpet och om man minskar på maten och motionerar mer så slutar hon producera efter någon vecka bara :)
Men i.o.m att hon har haft lunginflamation för ett par månader sen så bör jag inte alls motionera henne då hon kan få hjärtklappning och lunginflamationen kan återkomma. Dessutom behöver hon den näring hon får då hon fortfarande kämpar med sitt bristande imunförsvar.
Det var nämligen så att hans ena hund också fick lunginflamation under förra året så han viste vad han pratade om.
Jag skulle bara se till att hon inte börjar få modersinstinkter och börjar leta valpar o.s.v.
Skendräktigheten skulle försvinna av sig själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0