Akut Sjuk!

Idag 3/12-08 kl 08:23 vaknade jag med gott humör och lycklig över att för en gångs skull kunnat sova ut ordentligt. Men den lyckan försvan väldigt fort då jag tittade över sängkanten och hittade Ax sittandes där med en stor kräks-pöl framför sig. Hon hängde med huvudet och gnällde lite så jag lyfte upp henne i sängen och väckte Alle. Lilla Ax var aldeles iskall och jätte sjuk! Så jag slängde mig på telefonen och ringde veterinären.
Igårkväll var hon som valigt ju! Pigg, glad och busig med stor aptit. och när jag var upp en sväng kl 5 i morse låg och och sov i sin bädd...

Vi fick komma in akut och veterinären började med att ta tempen. Hon var underkyld... Ax reagerade inte när de stack in termometern. Duktig tös.
Sen satte dom en kanyl i benet och försökte ta ett blodprov, Ax skrek till, men det kom inget blod, så hon provade med en annan nål och på andra benet, men ingenting där heller. Hon hade verkligen inget blod i ådrorna...
De lyssnade också på lungor och hjärta och hon hade ansträngd andning och slem i lungorna så det bar av till röntken. Lilla Ax var jätte hängig hela tiden, men försökte ändå vara en snäll och lydig liten vovvsing och stretade inte emot.
Det var jag som följde med in på röntken. Alle fick vänta utanför.
Rönken bilderna visade sig direkt på en TV-skärm. Mycket faschinerande. Man såg Ax insida helt och hållet. Det är svårt att beskriva, men hon var jätte fin på insidan också! Perfekt skelet och ett stort hjärta :)
Jag frågade om hon hade grus i magen för det såg så ut, men det var tydligen bajs. Jag må då säga att lilla Ax måste ha varit jätte bajsis just då...
När rönken var klar samlades 4 veterinärer för att titta på bilderna och några minuter senare kom en utav dom ut och berättade att hon hade något i lungorna. Det är troligen Lunginflamation...
Det innebar att Ax skulle få stanna kvar under dagen för bevakning och provtagning och att vi skulle komma tillbaks till kl 19 på kvällen. Hon skulle få dropp och antibiotika.
Klockan var runt 9:30 när jag lämnade över Ax till veterinären och gick fär ifrån...
Den här dagen har varit den svåraste på många år. Det är en ofattbar känsla av tomhet och saknad när man lämnar in sitt sjuka husdjur hos veterinären.
Varje gång telefonen ringde trodde man att det hade hänt någonting... Så fort man satte sig ner så började tankarna skena iväg. Det är helt ofattbart hur stort tomrummet varit idag!
Dör att döva känslorna så har jag städat och tvättat. Skönt på sätt och vis att få saker gjorda, men det är frustrerande att städa när man är deppig. Ett tag satt jag inne i duschen och pillade bort kalkavlagringar på rören där inne :P

Men till slut var klockan 18:45 och Alles pappa kom för att skjutsa oss till veterinären för att hämta hem Ax och få prognosen faställd!
Jag var väldans upprymd och lycklig när vi åkte! Det var samma känsla som jag hade när vi åkte och hämtade Ax hos uppfödaren. När jag såg veterinären komma ut med Ax i sina armar började jag nästan gråta! Jag älskar denna varelse som inget annat!
Det var nu fastställt att det var lunginflamation och vi ska lämna in Ax till veterinären igen imorgon kl 8:30 för att hon ska ligga inne för observation under dagen och om det ser bra ut får vi hem henne för att medicinera hemma i 2 veckor.
Vi fick med os en burk med mat också, men hon har inte viljat äta så mkt. kanske en halv tesked har hon slickat i sig.
hemma från veterinären
Den här bilden tog jag direkt när vi kom hem.
Man ser verkligen på bilden hur dåligt hon mår. det är så fruktansvärt synd om henne nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Hon ska få sova i sängen under mitt täcke inatt i alla fall.
Se på hennes stackars små ben, där de försökt ta blodprov... och på det andra benet har hon en kanyl som sitte under ett grönt bandage. Lilla snupplan är så duktig och tittar inte äns på bandaget. Det får sitta där det sitter :)
Och så all den goda maten. Jag vet att hon är hungrig för hon sniffar i luften och slickar sig runt munnen, men luckas inte äta nånting.

2 timmar senare har Ax sovit och mår nu lite bättre. Hon ligger bekvämt och är fri från feber. Det är allt bäst att få vara hemma ändå. Stackars liten som måste tillbringa en dag till hos veterinären imorgon. Men hoppas det bara blir imorgon och att hon sen får vara hemma.
nu ska jag snart gå ner med Ax för att låta henne kissa och bajsa innan vi kryper ner i sängen.

Kommentarer
Postat av: angelica

Men lilla skruttan då!! Vi tänker på er!

2008-12-04 @ 11:15:02
URL: http://mittlivsomokand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0