kurstillfälle nummer 5

Idag fick både Alle och jag låna en varsin hund!
Alle fick ha yorkie terriern Putte och jag fick Leonbergern Zack!!!!!!

¨

Idag var det en tik som var till att börja löpa så Zack var hyper intresserad av henne så jag fick hålla ordentligt koll på honom! Zack har fått para en gång tidigare och efter det så blir de tydligen ännu med intresserade av löptikar.
Nu fick jag verkligen veta vad jag gick för och jag är mycket nöjd! Jag var inte alls rädd för att säga till hunden och hålla emot när han ville dra mot tiken.

Dagen första övning var en kort promenad där man skulle se till att hundarna inte drog.
Sen fick vi dela upp oss i 2 led som stog på var sida av en grusväg. En i taget skulle vi gå med våra hundar mellan de 2 leden utan att hundarna skulle gå fram till en av de andra hundarna.
Leonbergern drog såklart till tiken och jag röck i kopplet och sa nej, men det är ovant med en sån bamsing till hund så jag lyckades kliva in mellan hundensbakben och fällde krokben på mig själv så jag druttade på ändan.
Men när jag provade andra gågen så gick det bättre. Det nyttiga var att jag fick öva på att se när hunden började täka på att gå till tiken och att jag redan innan hunden vänder av att jag skulle säga ifrån med ett nej och i det här fallet ett koppelryck.

Övning nummer två var inkallning.
Det hela började med att vi satt i en ring på planen. Hundarna skulle sitta eller ligga brevid och så fick dom en korvbit framför sig som de inte fick röra. Undertiden skulle vi berätta lite om hur våra hundar är. Deras personlighet.
Vitsen var; Jag glömmer fort bort korvbiten framför hunden när jag pratar om något annat, medans hunden oavsett vad den gör har 100 % koll på korvbiten.
Så vi lärde oss att vara uppmärksamma på hundarna medans vi gjorde någonting annat. Vi var duktiga allihopa och det var ingen hund som åt sina korvar utan att fått lov till det :)
Efter detta så skulle vi fortfarande låta hundenn ligga kvar vid korven och kommendera Stanna varpå man skulle gå en sväng runt ringen och komma tillbaks och sätta sig utan att hunden rörde på sig (eller korven).
Leonbergen kladade av det gallant. Lika så Alles yorkie terrier ;)

Den här övningen är jätte bra att öva på hemma för då får man bra kontroll över hunden då den inte tar egna initiativ. och att kunna Stanna kvar är en nödvändig bit i vardgslydnaden. Man  vet aldrig om man behöver lägga sin hund nånstans där den inte får vara i vägen eller liknande.

Efter detta så tränade vi Sitt/stanna kvar genom att sätta hunden och gå iväg en bit och sen kalla in hunden. Det gick också bra.

Men sen! Då skulle vi gå bort ifrån gruppen en och en.
Kursledaren tog hunden och gick iväg en bit och sen när hon vinkade med anden skulle man kalla in hunden. Det blir som ett överrasknings momment för hunden vet inte att jag ska kalla på den.
Leonbergern gick först och kissade på ett agilityhinder och sen satte han av emot tiken! Kallabalik!
Så efter det tränade jag inkallning på Leon-Zack på 3 meters avstånd istället för 15 meter hehe.

Nu var alla trötta så vi slutade efter det mommentet.
Alles pappa kom in med Ax och vi visade kursledaren vad vi hade tränat på.
JAG ÄR FORTFARANDE TJATIG!!! Jag förstår inte att jag inte kan hålla munnen stängd! Jag sa Ax säkert 30 gånger följt av ett kommando som jag sedan upprepade 2-3 ggr innan jag testade med koppel-ryck.
och efter att ha haft leonbergern så hade jag fått lite för mycket självförtroende så jag tog i lite för mycket när jag sa till Ax att hon blev låg och kröp ihop... stackars lillan :(
Men sm tur var så märkte vi av det så jag inte behöver göra så igen.

Läxan som vi ska öva på tills nästa gång med Ax är inkallning.
Då ska vi först sätta eller lägga hunden varpå jag går iväg och sedan kallar in henne. När hon kommit nära mig så ska hon sitta eller ligga igen och då berömmer jag med ETT braaa ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0