Ett Renrasigt Helvete!

Idag såg jag på svtplay (tv program frånn svt via datorn)...
Ett program från Dokument Utifrån som heter Ett Renrasigt helvete (orginaltitel: Pedigree Dogs Exposed) Den handlar om kennelklubben och uppfödningen av rashundar i England.
Den här dokumentärenn har öppnat ögoen för mig och jag är så tacksam över att jag bor och har köpt hund i sverige.

Inledningen visade 2 allvarligt sjuka hundar.
En Boxer som fick epelepsianfall. Då började jag gråta.
Epelepsi är tydligen en vanlig genetisk sjukdom hos Boxrar, nått som många hundköpare (i england) inte känner till. Man blundar för det inom uppfödningsvärlden.
Den engelska kennelklubben har inga regler eller lagar om DNA-test på avelshundar. De är rädda för tappa medlemmar och uppfödare om de ställer krav...Det handlar altså om pengar då eller? Medlemsavgifter, hundregistreringar, utställningsavgifter m.m?

Men nått som verkligen fick mig att må illa och gråta ännu mer var den genetiska sjukdomen Syringomyelia (http://www.cavalierhealth.org/syringomyelia.htm) som King Charles Spanieln lider av. Det är en åkomma då kraniet är för litet för hjärnan. Man gjorde jämförelsen i domumentären att om man skulle försöka klämma ner en strl 40 fot i en strl 36 sko.
Den här sjukdomen är genetisk och man skulle kunna DNA-testa avelsdjuren och välja bort sjukdomen. Men man gör det inte!!! Man förnekar den istället! och skyller på att hundköparna överdriver!?!?
Man fick se en film på en King Charles Spaniel som låg på golvet och skrek för han hade så ont!
Man säger att om en människa har den här åkomman så är det den mest smärtsamma sjukdomsom finns!
Minsta lilla besöring känns som en explosion i huden. Tänk dig då att behöva ha koppel på sig... För att orsaka en hund så mycket smärta måste man slå den upprepade gånger med en käpp, och det är då misshandel och olagligt djurplågeri, men ändå tillåter man att hunden får ha den här genetiska åkomman?

Man visade också en mops som hade en krökt ryggrad och inga knäleder (patella grad 100!!). Den här hunden hade så många genetiska sjukdommar att det inte är klokt! och på samma gång var han son till Englands finaste Mops-Linjer och ett åtråvärt avelsdjur... Inaveln på mopsen i england är avskyvärt hög så att rasen borde förbjudas där kan man tycka efter att ha fått se detta.

Vad ska jag säga... Jag mår illa.
Helt otroligt hur det är i England. Det krävdes att den här dokumentären visades där för att någonting skulle förrändras. Undrar hur det är där idag?

Om man jämför på rak arm så måste jag säga att svenska kennelklubben är fantastiskt underbara i jämförelse!
och att Bostonterrierklubben också är extremt medvetna om bostonterrierns problem och önskan om att "förädla" rasen i sverige :)
Nu vill jag importera en bruks boston haha :D

Tur att bostonterriern inte är helt sönderavlad och aldrig kommer att bli det heller!
Hipp hipp hurra för friska hundar!

Just ja!!
Detta är helt ofattbart och jag slutade nästan andas när det tog upp i dokumentären att man i england avlivar ej rastypiska hundar! Man dödar altså friska valpar för att de har ett så kallat skönhetsfel... :(
Tur att man inte får göra så i sverige :)

SAMMANFATTNING:
Världens sorgligaste dokumentär! Ingenting för känsliga människor.
Otroligt informativ och jätte jätte viktig också!

Här är länken till dokumentären om du vill se den. Den ligger uppe fram till den 5:e Aprill.

http://svtplay.se/v/1497320/dokument_utifran/ett_renrasigt_helvete

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0