Foderbyte! Hormoner?

Efter nogra eftertanke så har jag nu bestämt mig för vilket foder jag ska övergå till.
Orijen är inte ett foder som passar Ax och hennes livsstil.

Standardt Vilt
Det kostar ca 150:- för 2 kilo och 500:- för 15 kilo så det är inte så farligt dyrt heller.

Veterinären rekomenderade att jag bytte proteinkälla och Orijen var baserad på Lax och Fågel.
Nu ska jag prova ett foder som är baserat på Hjort istället. Jag fick rekomendationen via forumet på www.vovve.net.

Såhär skriver en mycket hjälpsam kvinna:

Din hunds problem är i första hand hormonellt.
Som sina Moloss-släktingar har hon ett lite ökat kalciumbehov.
Royal ligger lågt i kalcium. Ofta endast runt 1 %.
Det var denna låga nivå i samband med löp och skendräktighet som orsakade problemet.
Med ett dåligt immunförsvar kan de inte rätta till bristen själva.

Hon behöver alltså ett renare foder med hög kalciumnivå.
Orijen har i alla fall bra nivå av kalcium, men har ju andra brister.

Standardt är ett högklassigt foder, men hon kan i början behöva lite hjälp med att bygga upp immunförsvaret.
Först en kur med mjölksyrebakterier för hund. Det finns flera sorter i djurbutiken. Standardt har en variant som heter "Mage", men det finns som sagt även andra sorter.
Ge detta i ca 3-4 veckor.

Om inte det räcker kan hon behöva en period med ett komplett vitamin- och mineraltillskott också, men det kan man avvakta med så länge.
Fiskolja är också lämpligt.
Trappa upp den till full dos under 3-4 veckor.

Du kan smörja på eksemen med zinkpasta.
Blir huden för torr så växla med en mjukgörande salva. Ex Vaselin.

Ett bad i PROB schampo kan också lindra och hjälpa till att återställa balansen.

Hoppas du får ordning på problemet utan kortison eller annan stark medicinering.

Folk är så hjälpsamma och omtänksamma :)

Skulle det visa sig att det är ett hormonellt problem så kanske det skulle hjälpa att ge henne Galastop efter nästa löp så hon inte blir skendräktig igen.

Ja, och så får jag ta och köpa det där schampot som heter PROB.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan! Ja, jag är nästan färdig =) Var precis och köpte en verktygslåda och nu beställer jag hem böcker, dte är dyrt=) har du gjort det? hur ska du bo i leksand då? Jag fick bostad genom dem på campus leksand. En månad ja, tiden går undan.. Kram

2009-07-21 @ 13:31:55
Postat av: Pernilla Jansson

Var givetvis jag som skrev...

2009-07-21 @ 13:32:23
URL: http://dennadag.blogg.se/
Postat av: pernilla

Ja, jag ser att du har en liten rackare, du ska alltså ha med dig henne/honom upp? skoj! Åh vad kul det blir att börja skola igen ! Har inte vart i Leksand sedan jag var mini och lekte på vattenlandet...Kram

2009-07-21 @ 23:07:51
URL: http://dennadag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0