Vuxenmat till vuxen hund.

Idag tog jag med mig Ax och gick till Söders Zoo för att köpa mat och kolla på deras rea på hundkläder.
Tyvärr hade de inga kläder kvar som jag ville köpa, men istället skulle jag köpa mat.
Vi ska nämligen gå över till mat för vuxna hundar nu. Valptiden är nästan över!!!
Först gick jag och tog en påse royal canine, det märket hon hade ätit som valp. Men medans jag väntade på Alle som var inne i en annan butik tittade jag på den övriga maten och hittade ett märke som jag blev väldigt intresserad av!
Det heter ORIjEN (www.orijen.se).
Jag tror på att ett hundfoder ska inne hålla så få ingredienser som möjligt. Altså inga onödiga tillsatser :)
orien fodret innehåller 70% köttråvaror och 30% frukt, grönsaker och örter. Inga spannmål alls. Biologiskt anpassat. hihi


Han som jobbar på zoo hade tydligen det här fodret till sin nya hundvalp. Han hade läst på ganska bra och berättade att fodrets ihopsättning gör att hundens kropp tar upp så gott som allt i fordret så det bildas inte lika stora högar med avföring hehe.
Ax fick en portion när vi kom hem och hon åt med fod aptit. hon kommer få ca 100g/dag. Rekomendationen låg mellan 75-150g för hundar mellan 1-10 kg. Ax väger väl runt 7 kilo och är inte allt för aktiv (....) Vi får prova oss fram. Det ska bli kul att se hur mkt hon kommer att bajsa imorgon hahaha.
En sak som var jätte bra är att bitarna är större än valpfodret och det ska ges torrt, så Ax slukar inte upp allt i en tugga utan hon får i sig maten i mer normal takt. Det innebär att hon sväljer mindre luft och i slutändan kommer att fisa mindre också!

När vi var inne på zoo kom det in en fransk bulldog som såg ut som en felfärgad bostonterrier. Det var en hane som heter Åke. Vilken go hund! Han var jätte jätte duktig med Ax och busade fint inne på zoo hehe.
Hans matte berättade att han reagerar extra lyckligt på hundar med trubbig nos! Det var som om han kände igen sig liksom. Åh, tänk om man kunde ha honom så regelbunden hundkompis också!
Apropå det så önskar jag att det blir vår snart så vi kan träffa Hazzel och leka utomhus snart...

Ja, kort och gott har det varit en väldigt bra dag!

Kommentarer
Postat av: joanna

Orjen är bra men det va faktisk många dp som inte tålde den! men tål hon den så e det ju super!

Va kul med fralla...älskar frallor...men jag älska mer boston! Min granne ha en fralla som vi fick passa en gån innan nyår....hon e så SÖT! Men du säger att dom e rasister! det e dp i högsta grad.Min ragge älska alla dp men andra hundar kan får en utskällning ibland.

2009-01-15 @ 20:36:17
URL: http://www.mycane.se
Postat av: isa

Jo då hon tål det bra, bajsar fint och så hehe. Jätte bra är också att det finns riktigt små påsar för typ 40:- om det skulle krisa nån gång.

Haha! Lätt rasister hahahahaha

2009-01-17 @ 09:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0