Simtur i badkaret.

Det blev ingen promenad till zoo i söndags för de har tydligen andra öppettider efter jul och det var helt stängt på stan!
Istället tog vi en vanlig promenad, men inte allt för lång för det var riktigt dåligt väder. Grått, kallt och väldigt blåsigt så varken jag eller Ax ville igentligen gå ut.
Dessutom var det rätt så blött ute för det har varit plusgrader de senaste dagarna.

När vi kom hem igen så var ax jätte smutsig så jag bestämde mig för att testa det här med simning i badkaret och fånga 2 flugor i en smäll nu när hon ändå behövde sköljas av.

Jag började med att hälla upp vatten så pass att magen blev under ytan, men så hon kunde bottna utifall hon skulle bli rädd. Redan när jag gick in i badrummet fattade hon att det var nånting på gång och hon gick och kröp ner under täcket i soffan...
Jag försökte få igång henne med en leksak, men det funkade inte alls...
Så jag bytte taktik och plockade i princip bara upp hunden och med ett gott humör och en bestämd och lugn inställning tog in henne i badrummet och visade henne vattnet. Jag kastade ner en leksak också.
Ax var inte alls imponerad, för hon viste vad som häntade...



Hon fick först titta på vattnet, sen se på när jag skvätte lite och sen smaka på det innan jag ställde ner henne.



Hon började darra när jag satte ner henne så jag bestämde mig för att skynda på det hela. Nu passade jag på att tvätta henne på magen och sen la jag ner duschmunnstrycket under ytan och fyllde på med mer vatten.
Ax hade INTE kul!
När det var nästan ända upp till kanten la kag en hand under magen för hon bottnade knappt. Då hade jag hoppats på att hon skulle paddla med tassarna... Men icke. Hon bara gände där och då bestämde jag att det fick räcka för idag.
Så jag drog ut proppen och lät vattnet sjunka igen. Då ändrade hon direkt inställning och blev helt avslappnad. Den jäkeln! Hon viste att det var över nu hahaha.


Här kisar hon med ögonen och "spinner".

Efter åt duschade jag av henne ordentligt och lyfte upp henne på toalätten och torkade av henne med en handduk. Nu var hon såklart kall och blöt så jag tog fram hårtorken. den är hästan lika stor fiende som damsugaren, men det går lätt att "muta" med godis så hon i alla fall kan sitta kvar en liten stund. Efter det så lekte vi lite med hårtorken. Bus kul.




Summeringen av denna upplevelse.
Ax är för smart för sitt eget bästa och dömmer ut händelser innan de äns har inträffat.
Ax kan inte simma i badkar, så vi får nog vänta tills i sommar istället då vi får söka upp en sjö.
Hårtorken är och förblir en fiende.
Får Ax godis så gör hon med på Allt! Men frågan är vad man belönar...

Här är en liten filmsnutt på när jag försökter borsta Ax också. Det var igentligen meningen att jag skulle filma när hon lekte med hårtorken, men när jag hade fått fram kameran hade hon redan lekt klart med den...

http://www.youtube.com/watch?v=1szRRRIpcgE

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0