Kyltäcket och kylmattan!

Nu har jag totalt snöat in mig själv på kylprodukter till att svalka en het hund på en varm dag. Ett problem som man måste tackla som ägare till en värmekäslig ras.
Det hela började med att jag blev tipsad om ett kyltäcke via en användare på  http://www.vovve.net/ . Det verkade riktigt bra, men gaska så dyrt... Det skulle kosta runt 500:- och det ville jag inte lägga ut bara sådär utan att äns ha provat det först, så jag började leta efter alternativ och hittade rätt mycket info.
Men först ställde jag frågor till hon på vovve som iporterade dessa täcken och det här är svaret jag fick:



Täcket är i tott tillstond "lätt som snö" =)
Det är styvt i torrt tillstond och mjukt och följsamt i vått
Du kan tvätta det i 40 grader i milt tvätt medel inget sköljmedel och inte torktummla.
Det är väldigt slitstarkt men om du verkligen vill att det ska gå isönder så går det nog, i alla fall med sax.
Ja lite som wettex kan man nog säga men kyltäcket är ett helt annat material och inte så tjockt. Kyltäcket är gjot i ett gummi och olje baserat material som gjuts i formar särskilt framtaget för detta ändamål.
Täcket används idag av alla oss vanliga som inte vill att våra hundar ska fara illa i värmen, t.ex. på resa i bilen, på stranden och på tävlingar sommar tid. Jag har även sålt många till flera av landets Djursjukhus där de använder täcket om de får in en hund/katt med värmeslag eller med hög feber som snabbt måste sänkas.
Du blöter täcket ordentilgt t.ex. i en hink med vatten, vattnet måste inte vara särskilt kallt, du kan t.ex. lägga det i en vattenpöl, låta det ligga där tills det är ordentligt uppblött kramar ur det lite lätt och är klart att använda. Du förvarar sen ditt täcke i påsen du får täcket levererat i tills det är dags nästa gång att använda. Många gånger blöter jag täcket hemma innan jag å¨ker iväg och förvarar det i plastpåsen tills det är dags att använda, täcket håller sig svalt och fuktigt i plastpåsen flera dygn.
Att förvara täcket svalt och torrt är att föredra.

Så jag gjorde som alltid sökte på http://www.ebay.com/, där brukar jag ju alltid hitta billiga alternativ. Så jag hittade en återförsäljare av samma typ av täcke men för en bråkdel av priset man får ge i sverige.
Gotcha Covered heter ebay-shoppe och täcket kostar $30 och frakten är $5.40 (totalt ca 280 SEK). Men när jag gjorde lite mer reserch så kom jag fram till att materialet som är i täcket är det samma som i en specialhandduk som man ofta kan hitta på välsorterade zoo-butiker! Den här trasan/handduken används också till bilvård och utav simmare.
Den påminner om en Wettex-trasa, fast tunnare och absorberar mycket vatten utan att droppa. Det är den egenskapen som är kylande också. Trasan håller en tempratur som är några grader lägre än luften.


Den här typen av trasa har jag sett flera gånger på zoo och den kostar inte flera hundra kronor utan är mycket billigare.
En annan som är händig skulle aldrig köpa ett täcken för 500 kr utan jag köper e trasa och syr ett eget täcke :)
Än så länge har jag inte hittat en bra webshop, och inte har jag hunnit kolla in butikerna på stan.
Den billigaste varrianten tror jag man kan hitta på en biltillbehörsbutik, så det måste jag kolla upp.
Det går säkert att köpa på diverse sportbutiker också, men jag tror de är dyrast där.
Vet du vad en sån här trasa kostar, skriv gärna en kommentar och ange måttet och vart du köpte den.

Vill man vara ännu lite mer avancerad och ha en lite ännu bättre grej så verkar en AQUA COOLKEEPER vara en riktigt bra investering!! Den kallas för kylmatta, kyldyna och även för aquamat eller coolkeeper mat. Så här står det in informationen jag hittat på en webb-shopp:

* Håller djur och människor kylda hela dagen
* Fylld på 3-10 minuter i kallt vatten
* Skyddar mot överhettning
* Håller kylan i 2-5 dagar

Se till att du har gott om vatten att dränka din Aqua Coolkeeper i. Ta ut den ur förpackningen och sänk ned den under vattnet samtidigt som du försiktigt masserar den i tre minuter. Kylkristallerna suger upp det kalla vattnet och behåller sin kylfunktion i MINST två dagar! Coolkeepern expanderar lite och blir mjuk och komfortabel. Här behövs ingen is eller frysning utan din Coolkeeper kan användas under flera dagar (2-5) bara genom att först ha blivit indränkt med kallt vatten. Kan även kylas i kylskåpet. Låt torka ca 30 min innan användande.
Är redo direkt för användning efter att den kylts ned. Du behöver inte vänta. Placera mattan på ett platt underlag där ditt husdjur kan ligga bekvämt. Det är inte nödvändigt att ligga med hela kroppen på mattan. Mattan kan även placeras ovanpå din hund.
Ska du använda mattan i transportburen rekommenderar vi en mindre storlek som inte tar upp hela botten.
För bästa resultat:
Blöt din AQUA COOLKEEPER redan kvällen innan
vättbar. (ej i tvättmaskin)



Perfekt om man ska ha hunden i bilen under en resa eller på stranden kanske.
Priset är inte så farligt heller med tannken på funktionen. Jag har hittat den på 2 webb-shoppar än så länge och ska man ha en som skulle passa en boston i storleken så går den på ca 350-400 kr.

http://www.hungarianpetnet.com och http://www.djurkitet.se är 2 svenska sidor som har dynan. Den här har jag inte hittat på ebay. Där emot hittade jag dynor man skylle fylla med vatten och det verkade lite otympligt.
Så har jag hittat massvis med andra slags kyldynor på massor med olika sidor från olika delar av europa och england. Men det får du googla på själv ;)

Kommentarer
Postat av: Camilla

Hej,



är också intresserad av trasan, snälla mejla mig om du hitta en sida där man kan köpa den, har inte sett den i våra zoo butiker.



Mvh Camilla

2011-03-09 @ 21:46:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0