kurstillfälle nummer 4

I lördags åkte vi ut i skogen med hundkursen.
Den här gången fick Ax följa med för att vi inte skulle befinna oss på brukshundklubbens område :)
Vi testade på lite spår med hundarna och det var jätte kul!
Ax fick såklart vänta tills sist för att inte distrahera hanarna i nos-arbetet ;)

En av ledarna hade trampat upp en 10*10 meters ruta i skogsbrynet där hunden skulle få leta efter en leksak.
Jag fick lära mig att man ska gå omkring i en ruta och låta ens lukt gå ner i marken i ca 45 min.
Hundföraren (det vill säga mig) gick in i rutan med en leksak och lekte med den lite medans hunden såg på och sen kastade iväg den en bit. Sen gick jag tillbaks till hunden och lossade kopplet samtidigt som jag sa Leta varpå vovven satte nosen i backen helt automatiskt och letade efter leksaken :)
Ax avände alla sinnen hahaha. nosen, ögon och öron och blev nästan överraskad när hon hittade bollen!
Det var i alla fall jätte kul!
Men hon var inte så bra på att komma med bollen till mig utan hon gick förbi mig till ett utomordentligt intressant träd...
Ax var duktig i alla fall! Men jag pratade för mycket som vanligt...
*Bra! Kom igen! Var är leksaken? Ta den då! etc etc* Så ledaren fick säga åt mig att vara tyst hehehe.

Alle skulle ta fina bilder på detta men han hade filmat (!) så det finns inga bilder att visa idag :P
Nästa gång håller jag i kameran...

En av ledarna hade med sina 2 bamse stora hundar! En schäfer och en stor husky-liknande hund (vet inte vilken ras)
Hon och husky-hunden gick upp en bit i skogen och inväntade en hund efter en annan för att träna på hundmöte.
Nu gick kursledaren brevid mig och Ax så hon kunde ge feedback hela tiden.
Ax drog nästan hela tiden och det var inte OK, så jag röck snabbt i kopplet och sa Nej, me det funkade inte alls.
Det var för att jag ännu en gång hade ett för mjäkigt tonläge! Så jag övade rästen av dagen på att tala från magen, med en röst med mera bas.
Hundmötet gick bra i alla fall. Ax spetsade öronen och glodde, men gick inte fram. Sen när vi passerat tittade hon framåt som vanligt, utan att vrida nacken ur led! :D

3:e momentet var att söka efter en person.
Kursledaren förklarade hur man lägger ett personspår och hur det fungerar i tävlingssammanhang. Det var lite krångligt så jag kommer inte ihåg exakt vad som gällde.
Men hur som hällst!
Kursledaren gjorde ett märke i backen med hjälp av skon sen gick hon rakt in i skogen. Efter 15 meter gjorde hon ett till märke i backen sen fortsatte hon 15 meter till och gömde sig bakom en gran.
Sen visade jag Ax det första märket på backen och sa Leta och hon satte av direkt!
De första 10 metrarna följde hon spåret men sen tappade hon det och gick på vittring istället, men vek av i en U-sväng.
När hon var 3-5 meter från kursledaren bakom granen så ringde ledarens mobiltelefon så Ax hittade henne på direkten :P
Tror du hon böev nå glad då! Det var den roligaste lek hon någonsin lekt! Så personspår måste vi prova på nån mer gång :)
Efter de här 3 övningarna var hunden helt slut!

Vi fick tillbaks till bilarna och grillade korv :)
Det var jätte mysigt att få umgås lite med alla kursledare och deltagare, man börjar lära känna folk lite nu. Dessutom satt det fint med lite varm mat för det var riktigt riktigt kallt i lördags!
Eller ja...det var väl 17 grader varmt men det blåste is-vindar från havet.

Alles mamma kom och hämtade oss vid kl 12 och på väge hem somnade Ax i bilden och sov rästen av dagen!

Nästa tillfälle är på torsdag, och då ska jag få låna en hund igen :) Troligen blir det 10 år gamla yorkie terriern Putte.

Kommentarer
Postat av: MaddeB & Ramses

ah vad trevligt ni verkar haft det!

Ja spår skulle jag också vilja jobba mer med,

måste vara härlig uttröttning för hunden.

Sen hörde jag att det är jättebra träning för deras ryggar då ryggmusklerna tränas upp när hunden går med nosen i backen!



Heja Ax!!! :o)

2009-05-13 @ 00:51:56
URL: http://bbramses.webs.com
Postat av: isa

Spår är jätte kul!

Skaffar vi oss en spårlina bara så kan vi testa det när jag kommer och hälsar på nästa gång :D

2009-05-13 @ 21:45:00
URL: http://kajal.bilddagboken.se
Postat av: josefin

Sugen på en bloggdesign?



Kika in på designbloggen och glöm inte att prenumerera och tipsa dina vänner!



Ha en fortsatt trevlig dag! Kram

2009-05-13 @ 21:51:27
URL: http://shadydesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0