Hudutslag.

Ax har haft problem med huden nu i sommar.
Det började vid midsommar då hon fick ett eksem bakom ena örat, men det försvan innan vi kom hem från stugan så vi var aldrig till veterinären.
Sen för 2 veckor sen var vi som sagt i sommarstugan och Ax badade i sjön. Efter det fick hon röda utslag som var vetskefyllda. Jag trodde först att det var inektsbett för hon var väldigt utsatt just då.

Men så för några dagar sen började hon klia sig bakom öronen och under hakan och nu har hon röd och flagig hud.
Vi var in till veterinären idag och han konstaterade att hon hade en inflamation i huden.
Men vad den beror på kunde han inte fastställa.

*Hormonellt.
Ax är som sagt skendräktig fortfarande så det är inte helt omöjligt. Efter förra löpet tappade hon päls, precis som nu, men inte på en nivå att hon får kala fläckar.

*Allergi
Det finns 3 olika slagt alergier.
Det är foderalergi, kontaktallergi och luftburen allergi.
Hade det varit foderallergi (som är väldigt sällsynt) vore det konstiga symtom, att hon får utslag bakom öronen. Dessutom äter hon samma mat nu som innan problemet uppstod.
Om det varit kontaktallergi så borde hon fått utlag på tassar och magen om hon gått eller legat på nånting hon inte tål.
Aå det mäst troliga alternativet skulle vara en luftburen allergi, altså nånting som hon andas in, t.ex dam, kvalster eller kemikalier.

*Ohyra
Risken finns att det är en reaktion hon fått från ohyra. Som skabb eller mask.
Det är tyvärr svårt att ta prover för sånna åkommor så det kunde inte heller fastställas.

jag hoppas själv på att det är någon form av ohyra, för det är lättast att behandla och hon kommer inte få några långvariga problem.
I och med att veterinären inte kunde fastställa grunden till problemet så behandlar vi mot allt!

Stronghold mot ohyra, 1 pipettdos i nacken var 14e dag i 3 omgångar. 255 kr
Clindabuc tabletter mot infektionen i huden. 1/4 tablett, 2ggr/dag i 20 dagar. 122 kr
Fuciderm gel för huden. Smörjes in på de mest irriterade hudområdena 2 ggr/dag i 7 dagar. 183 kr.

Sen blir det ett återbesök hos veterinären om 14 dagar för att se om problemet försvunnit. Har det inte det så kommer dom att ta tester på Ax.

Det är på gott och ont att behandla mot så många olika saker utan att äns veta vad felet är. Det är såklart jätte bra om problemen försvinner, men om dom skulle komma tillbaks om ett år, kör vi samma metod igen då?

Ax är i alla fall lika glad som alltid och var överlycklig att få träffa veterinären!

Tillägg:
Efter lite forskning har jag kommit på att en möjlig anledning till utslagen och klådan. Det är fodret! Dessa symptom kan uppstå om hunden får för mycket protein!
Vi vet ju alla att Ax är en "lågenergi-hund" och behöver inte ett högenergi-foder.
När jag övergick från valpfodret i början på året frågade jag om råd på Söders Zoo i Gävle och blev rekomenderad Orijen, som är ett ypperligt bra foder! Men grejen är den (som jag inte viste om då) är att kötthalten är hela 70%, vilket innebär ett innehåll på 43% rena proteiner! Altså energi. Det tänkte inte jag på då, utan jag såg kötthalten som "bra mat" oavsett...
Ax har med allra största sannolikhet ett överskott på Protein, och det är det som orsakar problem.
Jag läste på Royal Canine att deras foder innehåller "bara" drygt 22% protein, vilket är nästan hälften av vad hon äter nu, så från och med imorgon ska hon få gå över till Royal Canine istället! och om några månader borde det visa resultat.

Man lär så länge man lever...

På riktigt, man tror att man läst på så himla mycket, men sånna här saker står inte i några böcker inte... ( i alla fall inte i några jag har läst) och så får min lilla gosefis lida för min okunskap...

Kommentarer
Postat av: Jessica Lif

Nej, vad tråkigt! Hoppas att hon blir bra riktigt snart!

2009-07-15 @ 06:36:24
URL: http://jessicalif.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0