Lydnadskursen 2

Idag var det andra kurstillfället på Valbo BK. Vädret var underbart! Vi har haft 23 grader varmt här idag.
Det var väl dryga 18-20 grader nu på kvällen :) Hundarna blev trötta snabbt.



Det hela började med en liten tipsrunda med frågor som; Är ägaren ersättningsskyldig om hunden orsakar skada? och; Är det tillåtet att använda sig utav el-shocker i uppfostrings syfte.
Jag fick bara 4 rätt av 7 möjliga :P
Jag viste faktiskt inte att ägaren håller ansvar för att kunden SKA fungera i samhället. Jag trodde det var valfritt, men tanke på hur många olydiga hundar det finns, men det är altså krav på det.

Idag tränade vi på kontaktövningar.
Först tränade vi genom en "lek och lugn" övning. Man skuttade iväg och lekte lite och sen sa till hunden att sitta. Det funkade bra en liten stund, men sen ville Ax bara leka och ignorerade mig så fort jag stannade.
Den övningen var svår. Jag kan inte avgöra när Ax kommer in i ett stress tadium och när hon är enbart pigg på att leka med MIG..

Fikarast

Sen skulle vi träna genom att gå några steg och sen sätta hunden samtidigt som man hade ögonkonntakt.
Jag klarade av det sådär... Det är nått jag tycker att jag har kämpat med ända sen hon var valp och min taktik funkar inte, det slutar oftast med att jag mutar med godis :P
Annars visslar, klappar, pratar och gestikulerar jag för att få kontakt och det är sällan det fungerar...
Idag var jag väldigt fokuserad så det funkade faktisk några gånger :)
Jag fick tipset att om Ax vandrar före mig utan att bry sig om mig  så tar jag ett steg bakåt, och då undrar Ax vad det är som händer och tittar på mig (förhoppningsvis) Eller så kan man peta till henne på baken så hon vänder sig om.
Vid det här laget var Ax så trött att jag får prova det här mer imorgon.

Vilorast.

Sist gjorde vi en hinderbana då man skulle hålla en sked med en sockerbit å i ena handen och kopplet i andra.
Först slalom mellan några koner. Ax hade mycket bra kontakt med mig!
Sen över ett hinder helt utan problem.
Efter det, välja en av 3 leksaker som låg mellan 4 koner utan att jag själv fick kliva in i rutan. Ax fick sitta ner, jag sa var så god och hon nosade. Jag sa "Ta den då" och hon valde en grön pip-leksak. Jätte duktig! Jag blev väldigt förvånad när hon sedan kunde släppa leksaken och gå vidare till nästa hinder där hon skulle sitta ner, och efter det ett hon skulle ligga ner vid.
Hon klarade båda hindren, men tvekade lite på ligg och fuskade.
På sista stationen skulle hunden sitta vid en kon och stana och jag skulle ta ett steg framför och sen kliva tillbaks.
Den var svårast! Ax reste sig 4 ggr kanske, och jag testade 3 olika kommandon... jag är kommando.splittrad.
Stanna, stopp, vänta...

jag använder stop-kommandot när hon är i språng och ska stanna.
vänta-kommandot använder jag innan jag ger henne ett var så god.
och stanna-kommandot använder jag när vi är ute och promenerar.

Idag har jag fått mycket bra information och jag sätter igång redan imorgon med träningen :D ska bli kul och se hur jag lyckas med kontakten.

Tills nästa tillfälle fick vi i läxa att ta reda på info om vår hundras. Främst vad den ursprungligen var framavlad till.
det är 4 av 6 i gruppen som har blandrashundar med minst 3 raser i och de måste kolla upp alla rasers egenskaper, det kommer bli jätte intressant att få höra sen!
Såhär står det i Bostonterrierns rasstandard:
BAKGRUND/ÄNDAMÅL:
Bostonterriern är USA:s nationalhund, men rasen har sitt ursprung i England, där man tidigt intresserade sig för hundhetsning. För det ändamålet provade engelsmännen många olika raskorsningar. Den som i början av 1800-talet gjordes mellan bulldogg och den numera utdöda old english terrier ansågs lyckad och gav upphov till bostonterrierns anfäder. Även i USA blev hundhetsning populär, särskilt i och omkring staden Boston. År 1865 importerade man en hund, Judge, med ovannämnda bakgrund och han blev grundläggare till rasen bostonterrier. Rasen blev sedan föremål för en lokalt begränsad avel och kom härigenom att konsolidera sin typ, som numera inte visar särskilt stor terrierlikhet. Bostonterriern erkändes som ras av Amerikanska Kennelklubben år 1893.

Nu är klockan 22.10. Ax snarkar i soffan. Alle och jag är über trötta. Vilken dag!

Kommentarer
Postat av: Molly från forumet

Låter som ni hade skitroligt ju!!



Får jag ge dig några tips? :D



Träna kontakt kan man göra hemma, ett enkelt sätt är att hon sitter passivt på din väntra sida. Så fort hon tittar på dig får hon en liten godis. Gör detta några gånger. När hon förstår att hon ska titta på dig för att få beröm, lägg till ett kommando: FOT. Då kommer hon lära sig att titta på dig när varje gång du säger fot, och såsmåingom kommer det funka även när ni går. Dom lär sig detta ganska snabbt.



Sen angående att använda flera kommandon för samma sak: hunden blir jätteförvirrad. Om hon ska sitta kvar, använd ett kommando för det och prova inga andra. Annars kommer hon inte hajja det :P

2009-04-28 @ 20:08:48
Postat av: isa

Tack Molly!

Jag ska ta upp detta med gruppledarna nästa vecka och träna det du tipsade om. jag tror mer på det än vad vi gjorde :)

2009-04-28 @ 20:55:44
URL: http://kajal.bilddagboken.se
Postat av: Fia

Jag hade ALLA rätt :D:D:D så jäkla skoj! Och hörru, Kickan har faktiskt bara två raser i sig och så är det pudeln och ax som är renrasiga besserwissrar mig lite :P

Postat av: Isa

Fia: Haha :D Jag tappade bort info papprern på vägen hem förra gången och brydde mig inte om att försöka ta reda på läxan, men det var lite pinsamt många fel ;)

Jajaja, då behövde du bara läsa på 2 raser, my bad ;)

Ses nästa torsdag :D

2009-04-30 @ 09:51:35
URL: http://kajal.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0