Koppel träning

Det var en riktigt slö förmiddag framför TV'n idag... Jag har fastnat för en serie som heter Card Captor och ser på flera avsnitt på raken, så 3 timmar på rak är inga problem, och då ligger Ax och sover i famnen på mig så tiden bara flyger förbi.
Men så började solen skina in genom fönstret och när jag fick den i ögonen så jag inte kunde se på TV'n så bestämde jag mig för att det var dax för en promenad!

Idag har vi tränat att inte dra i kopplet. Vanligt vis lockar man med godis, men idag hade jag glömt godispåsen hemma så det fick bli på annat vis :)
När vi började gå hade jag Ax vid sidan, men rätt så fort så går hon framför mig i kopplets längd och börjar dra. Då stannade jag tvärt och sa "Kom hit", sen väntade jag tills hon kommit och ställt sig vid min sida innan vi gick vidare. När hon slutat dra lika mycket bytte jag till att säga "Vänta" (medans vi gick) och försiktigt hala in henne vid min sida. Jag behövde inte alls "dra" i kopplet nu, och eftersom jag inte hade godis blev hon istället belönad med att få nosa på en soptunna eller nått annat intressant.
Samma stanna-"kom hit" taktik körde jag när Ax som hastigast kastade sig in på sidan för att nosa eller kissa på nånting, eller om hon började stirra på en annan hund nånstans.
Jag blev förvånad själv över hur bra det gick!!
Det tog kanske 15 min innan hon fattade vinken helt och slutade dra i kopplet! Vi gick runt ett ställe där det vistas många hundar, så det var mycket bra träning. På vägen hem var hon verkligen konsentrerad och jag fick ögonkontakt flera ggr, och hennes kroppsspråk var avslappnat och fokuserat. Hon gäspade till och med ett par ggr!  Det är ju ett bra tecken!
Promenade varade i ca 45 min och när vi kom hem igen och gick in på gården utanför huset så fick hon lova av mig att springa av sig och leka lite innan vi gick upp :)
Hon somnade bums såklart och sov ända tills jag kom hem igen 5 timmar senare (hon var hemma med min sambo som höll på att laga sin dator).
Så nu är hon helt helt hyper igen :D Sambon hade "glömt" att gå ut med henne.....typiskt.
Nu är klockan 22:30 och Ax försöker febrilt få mig att leka med henne genom att lägga leksaker på mig hihi. Men börjar jag nu så tar det inte slut så lätt. Det är bättre om hon får leka själv, hon brukar oftast lugna ner sig snabbare då...

JÄVLARNS!!!!!!

Tittar bakom ryggen på mig och ser hur Ax har haft sönder sin leksak och nu ligger det tussar med stoppning överallt. hahaha!!
Måste ta fram kameran nu :)



Det funkade i alla fall, nu hittade hon ett bekvämt ställe att mysa lite på istället hehe. Nu sitter hon och tittar på mig och önskar att jag ska hoppa ner i soffan igen också.
Ax är min vete-värmare, och jag är hennes.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0