Utställning i Valbo

Ja, idag var det premiär på hundutställning. Det var en inofficiell valputställning på valbo BK. Jag åkte in till kl 9 då det hela började för att vara väl förberedd och så Ax fick vänja sig vid omgivningen.
Jag mår säga att jag trodde inte alls att det var såhär det var. jag trodde folk skulle vara jätte sociala och sånt, men det kom inte fram en enda person, och Ax  fick inte hälsa på en enda hund heller... Det var lite trist, men så är det.
Hade det funnits några fler bostonterriers så hade det säkert varit annorlunda.
Men lite tur hade jag i alkla fall! En bekant till en kompis kom in till kl 11 kanske, precis innan det var vår tur i ringen. Jessica heter hon och hon har en Saluki på 6 månader.
Äntligen fick jag någon att prata med och Ax fick lite uppmärksamhet.
Jessica var så snäll att hon tog några bilder på oss. Det var såklart svårt med en liten digitalkamera när man springer omkring, men några skarpa kort blev det.
Här står lilla Ax på bordet, efter att ha struttat runt i ringen, hon frös jätte jätte mycket, men hon var rätt duktig ändå.
Men efte detta skulle hon stå på backen och domarna stog och tittade jätte länge, hon satte sig ner säkert 5 gånger och tittade bedjande på mig "Ta upp mig, jag fryyyyyser."

Ax var ensam bostonterrier så hon "van" såklart ett hederspris och BIR ;) Jag är super gkad för det trots att hon inte van dom genom sin skönhet utan bara på grunden av att hon var ensam bostonterrier hihi.
Hon fick utlåtande från domaren också, men domaren skrev som en kratta så jag har haft svårt att tyda det hela...
Det står kanske:
Ännu ganska luftig tikvalp. Vackert huvud o "ultr" (kan inte tyda det ordet, kanske det ska stå uttryck). Bra skalle, bra öronhållning, mörka vackra ögon, bra hals. Skulle önska stramare rygglinje, lite brunt "kom" (ser inte vad det står, men antar att de syftar på pälsen...)  bra bröstdjup men behöver fylla ut i fronten, lite knappa vinklar bak. Rör sig bra för åldern.

När grupp 9 var klara och BIG utsetts (det blev en bichon havanas eller hur det stavas) så var det grup 10 tur. Hehe, Salukin var i grupp 10 och det var den ända. så Jessica visade sin und och fick sina 3 rosetter och gick automatiskt vidare till uttagningen av BIS-valp. Det tog nu jätte lång tid och Ax frös som en toka, jag värmde henne så gott det gick och hon lyckades somna lite i min famn. Men vid 14:00 nånting kom de äntligen igång igen och det var dax för BIS-valp.
Jessica kom 5:a och fick ännu en rosett och en tuggleksak i from av en varmkorv. Jätte skojig utställning på det viset att alla fick priser och att konkurensen var väldigt liten eller existerade inte alls hahaha.

När allt var klart fick jag skjuts av Jessica och hennes mamma till bussen, men det var 30 min innan den gick så jag och Ax bestämde oss för att gå till nästa hållplats och få u pp värmen lite. På vägen hittade jag en liten flock med kantareller också!
Äntligen hemma igen. klockan är 15:30, Ax är suuuper trött. Men fick ändå posa för en liten bild med rosetterna.
Sen fick hon mat och nu sover hon som en stock.

Sammanfattat så tycker jag att det var roligt. Det var skoj att se hur det går till på en hundutställning och att få se så många fina hundar. Jag var inte alls nervös i ringen heller.
Minus var att folk och hundar i allmänhet inte hälsar på varandra och att Ax frös så mycket. Det var riktigt risigt väder... 8-10 grader varmt och gråmulet.

Stort plus var att jag fick träffa Jessica och att vi ska se om vi inte kan åka på fler utställningar tillsammans :)
Wiii en utställnings polare!

Kommentarer
Postat av: Sofia

heej!

guuud va söt hon e, verkar måttligt road av rosetterna;) ne d e inte lätt när man e liten å fryssen heller men hon va ju duktig som fixade det! hazzel ha varit å hälsa på gamla tanter idag, det tycker tanterna e kul men inte Hzl, hehe;) vi ses i veckan, ha d ! kram Sofia & Hzl

2008-09-14 @ 15:43:32
Postat av: Sofia L

Ååååh, en sån liten skönhet! =) Du som e så händig med symaskinen får ta å sy ett litet täcke åt damen så hon slipper frysa =)

2008-09-17 @ 09:30:28
URL: http://kaldorei.blogg.se/
Postat av: Michaela

Grattis! :) Vad stor hon blivit :)

2008-09-17 @ 11:50:09
URL: http://africaikarusmax.blogg.se/
Postat av: joanna

haha...på bilden ser hon heeellllt slut...jag gör vad matte ber mig...jag sitter här men jag tänker inte ser glad ut för det. Trötttt och frusen...fy!

hahhahha....bilden säger allt.

det som e positiv med boston e att oftas e man VÄLDIGT få och ibland ensam....det få du räkna med. Det finns helt enkelt för lite av rasen och att dom ställs ut e inte heller säkert. kan inte så hemskt mycket om utställningar men jag tror inte dom slänger HP till vem som hellst. sen tyker ni har fått fin kritik. Antar att brun färg e en nackdel....måla henne ;)

och att folk inte pratar e oftas för att dom e själva stressade och att när hundar hälsar se e risken stor att man kan smittas med något så...för att skydda Ax e bäst om ni hälsar på dom ni känner bara. Kennelhosta smittas snabbt på uts. eller tävlingar. riktigt kul att läsa om hur ni har haft det....älska Ax....joanna

2008-09-18 @ 09:17:16
URL: http://www.mycane.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0