Grabbig tik?

Grabbig tik? Ja det var rubriken på ett inlägg jag gjorde på ett djurforum förra veckan.
Frågan var om jag borde oroa mig för att Ax har börjat kissa som en hane! Hon lyfter på benet vid varje lyktstolpe, buske, träd eller sten...
Det började för kanske 3 veckor sen. Hon lyfter på benet nästan jämt nu. det är bara när hon är riktigt riktigt nödig som hon sitter ner.
Hon har vissa ställen där hon bara MÅSTE fram till och kissa på. Hon drar som en tok och bara måste dit.
Vissa säger att detta är ett tecken på dominans och att alfahonor i vargflockar gör detta. Men andra säger att det är ett tecken på undergivenhet, varför vet jag inte.
Men de flesta påpekar att det bara är ett sett att kissa och inget annat. Altså inget att oroa sig för.
Ax ska ju till att börja löpa snart så jag antar att hon börjar intresserad sig av andra hundar på ett annat sätt än förrut. och det är därför hon lämnar visitkort på varje gatuhörn.
Jag har inte sett några tecken på dominans så jag är nog inte så orolig för det. fast det kan ju komma till att bli en dominans över andra hundar. Man vet aldrig.
Men jag har inte märkt av nånting på det planet heller. Än så länge visar hon bara underlägsenhet mot andra hundar. Till och med andra valpar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0