Vintervarm.

Igår bestämde jag mig för att äntligen sätta igång med att sy en overall till Ax. I lördags köpte jag fleecetyg och tjock bomullskanvas av militär modell ;)
Jag utgick ifrån ett mönster på en "supermandräkt" som det står i min bok... hehe. Men den är ju anpassad för att sy i ett elastiskt material, så jag tänkte kombinera den med ett mönster på en luvtröja ur samma bok...

men det var ju lättare sagt än gjort!
Mönstret på overallen var väääldigt litet så jag kapade av det på hälften och gjorde om bakpartiet. Jag var tvungen att bredda mönstret över låren ordentligt och förminska öppningen för baken. Ett knepigt jobb. Jag vet inte hur många timmar det tog. Ax ville såklart sova hela tiden så jag fick muta henne ordentligt för att få henne att stå på bordet medans jag provade mönstret på henne och tog hennes mått med ett måttband. Hundchoklad lockade då lätt upp henne ur sömnen.
Sen var det tid att sätta igång med frampartiet och så jag tog ut mönstret på hundtröjan, för det ser verkligen jätte bra ut på bild! Men herregud!! Det var ännu mer bedrövligt än det andra mönstret! Armkullen var större än armhålet så ärmen satt förfärligt, plus att enligt mönstret så skulle ärmarna ligga längs tröjans sida, altså att hundens framben skulle ligga rakt bakåt !?!?!, så jag fick skippa den idén helt för jag ville göra klart hela overallen samma dag.
Så jag började mixtra med framdelen på supermannamönstret istället och det satt ju lika bedrövligt det.
Det stramade ordentligt över ryggen och hängde under magen, så det var bara att göra om :P
Men ärmen var ju i alla fall bra, och hansringningen också och jag var så pass trött att det fick gå ändå. Ax behöver kläder!

och precis när jag tejpat ihop fram och bakdel så tog tejpen slut så jag hade inget alternativ heller, jag fick nöja mig :)
Väl framme vid den roliga delen, SY! Så gick det rätt fort, overallen var väl färdigsydd på kanske 2-3 timmar med foder och allt.
Mycket nöjd.
Stackars sovande hund...
Hon fick vakna igen och fick ännu mer choklad som muta, Overallen passade nästan helt bra!
Lite tajt i benen och aningen lång i bak, men varm :)
Sen så kräktes Ax i soffan av all choklad och jag fick kräk på mitt täcke och mina kläder...
Tur att det var läggdax.

Kommentarer
Postat av: Banksy

Haha det där låter som något jag borde hålla mig ifrån...

Skulle aldrig få till något!



Men använder ni hennes kläder mycket? När tycker ni att det behövs?

Valpen ska ju vara ute så korta stunder i början...

2009-01-03 @ 19:02:13
Postat av: isa

Haha, ja det är inte lätt inte :) Men skulle jag få till ett lyckat mönster så kan du få låna det sen om det skulle behövas :)



Sen Ax fick lunginflamation tar vi hennes frysande på större allvar och hon kommer gå klädd hela vintern (på långpromenader)

Hon hade även täcke i somras (det var ju så dåligt väder) då vi skulle ut och det var regningt. Hon hade ju inte en ordentlig päls då heller.

2009-01-03 @ 21:20:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0