Katastrof! (?)

Nu dör jag... Ja nu tar jag farväl av livet. God natt och hej då..... :(
Jag kom nyss hem från veterinären och lungorna ser bra ut. Hon ska äta medicinen fram till julafton men sen ska det vara bra. Det är jag glad för. Slutsumman på kalaset är inte helt klar ännu. Men från första behandlingsdagarna fick jag betala 2076:- och nu betalade jag 1600 för 2 återbesök med röntken, och den summan ska behandlas hos försäkringsbolaget Sveland.

Nu till den förödande upptäkten!
AX HAR PATELLA!!!!!!!!!!!!
Jag vill inte tro att det är sant! Det får inte vara så. Hon kommer ju från en jätte fin linje utan anmärklingar på patella från tidigare avkomma hos föräldrarna. Detta är inte sant....
Hon hoppar numera på 3 ben i vart annat steg och kommer alltid att föra det (?)
På riktigt så började jag gråta på vägen hem och alla mina förväntlignar om utställning och avel gick i kras....
Veterinären kunde inte få knäskålen att hoppa ur led idag, men han kände tydlig att det vänstra knät var över-rörligt och han sa att det bara kommer att bli värre efter detta.
Det jag måste tänka på är att inte överbelasta henne, vilket betyder att jag inte kommer kunna träna aguillity heller?
Jag känner mig helt hjälplös nu. man kan inte göra det bättre genom sjukgymnastik, utan det KOMMER att bli värre.
När Ax är 18 månader gammal kommer man kunna göra en ordentlig bedömning och efter det avgöra om man ska operera eller inte.
men om man opererar, vad kommer det kosta? och kommer hon bli helt återställd? Utställning, Aguility och Avel?
Försäkring!?!?
Hon har ju en valpförsäkring nu och det betyder att jag måste täckna en ny vuxenhundsförsäkring i maj nästa år och då har hon ju redan patella.... Den här flörsäkringen kan jag ju inte utnyttja i.o.m att hon inte kan opereras eller nånting förräns om 10 månader...
Bekymmer bekymmer...
Å sen måste jag ju kolla med svenska kennelklubben också om det här med Patella är något som ses som en defekt. Altså om jag borde gå pengar tillbaks av uppfödaren.
För från början var det sagt att jag ville ställa ut och kanske ta valpar i framtiden...
Min svärmor hade en Westie som bara hade 1 pungkula och det är en defekt om man få pengar tillbaks för, just för att det anses vara en defekt, så man borde ha någon form av garanti när man köper en "märkeshund"...

Jag är så splittrad och ledsen nu...
Ax bara sitter där och biter på sin galge utan ett bekymmer i hela världen...

Nu måste jag åka och jobba också...

Kommentera gärna detta inlägg. Jag vill veta vad du tycker. Jag behöver ditt stöd.

Kommentarer
Postat av: angelica

Hej. Usch, vad jag blir ledsen när jag läser det här! Värsta mardrömmen för de flesta hundägare.. :( Fan vad hemskt när man varit noga med uppfödare och föräldrar.. Vet inte riktigt vad jag ska skriva, vill bara visa att jag bryr mig! /Angelica och Charlie

2008-12-17 @ 20:26:28
URL: http://mittlivsomokand.blogg.se/
Postat av: c

Fyfan vad trist...

Stackars liten!



Men tänk inte på tävlingar och avel nu, prata med försäkringsbolaget och hör hur de ställer sig till problemet.

Att kontakta uppfödaren och höra vad de har och säga är väl en bra idé också.

Huvudsaken är väl att Ax inte lider av det i längden, så då är frågan bara hur man får hela eller delar av operationen finansierad.

Det är ju det här försäkringar är till för!



Vi håller tummarna för att det ska bli bra!

2008-12-18 @ 13:07:29
Postat av: joanna

Nämen Isa! Fan! va hemskt! det där va inte kul att läsa....så tidigt....sorry man FAN! Patella är ärftligt så du kan inte avla på henne....ej rek. alla fall. Hunden kan leva med patella normalt liv...oroa dig inte. min bianca har äna korsbandet av och jag simmar med henne och hon har inte behövt operieras och hon mår bra. men då är det livs träning...du måste träna hennes ben så musklerna håller ihop knät. (sim,övningar,gå mycket i skogen)hur gör dom operation,,är det med fisk lina....och med bara titt håll??? kolla med vet. Ta inte beslut utan att pratat med flera om detta. hör av dig till mig så kan vi snacka. Usch...stackars er och Ax!

Vi ska på patella kontroll snart och jag hoppas att det är inget konstigt på min vovve,...det e hemska nyheter... :( :(

många tröst kramar //joanna

2008-12-18 @ 23:05:44
URL: http://www.mycane.se
Postat av: isa

Åh, tack snälla allihopa för ert stöd!

Jag ska ringa till SKK om patella anses som en defekt man kan få tillbaka pengar för från uppfödaren och även kolla dold-fel-försäkringen om den täcker...

Just nu är chocken så färsk att jag automatiskt tänker egoistiskt och är ledsen över mina förhoppningar, men jag älskar inte Ax mindre för det :) Hon går fortfarande först och kommer ha ett låååångt och lyckligt liv!

2008-12-19 @ 08:01:56
Postat av: Fritiof

Vi håller tummarna för Ax,och att det ska gå att rehablitera på ett bra sätt, och att Ax ska få det bra, hon är så fin.

2008-12-19 @ 11:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0