Varför en bostonterrier? från fantasi till verklighet i förkortning.

jag har under de senaste 3 åren blivit mer och mer hundintresserad. men det har inte passat sig att skaffa någon. jag har jobbat massor och haft planer på att börja plugga.
2 av mina vänner har små hundar, chihuahuor. Så jag skulle först skaffa mig en sådan. Jag letade uppfödare och blev erbjuden ett par valpar, men hade varken tiden eller pengarna så det blev inget av.
Min sambo var inte så sugen på att skaffa chihuahua heller och har man inte 100% stöd från alla håll så ska man inte skaffa hund heller.
Men!! I november 2007 blev min sambo diagnostiderad med diabetes och vårat livsförhållande ändrades drastiskt! Motion och regelbundenhet blev nyckelordet.
Min sambo växte upp med en west highlans white terrier som hade gått bort något år tidigare.
Den hunden bodde hos mina svärföräldrar och de talade nu om att skaffa ny hund. men det blev istället vi som satte den planen i verket.
Vi talade med min sambos föräldrar om detta och de stötte oss till 100%, så vi startade direkt igång att titta pår aser vi gillade.
Ett var säkert, vi skulle ha en sälskapshund och kollade upp raser på vovve.se. Jag ville ha mops eller chihuahua, men sambon tyckte de var för små och ville ha en större hund. En bassethound! men de har så många rasdefekter och vi riktade in oss på en med "frisk" ras.
Jag kom ihåg att vi sett en bostonterrier på stan för någon månad sen och jag började kolla upp uppfödare.
Vi hittade en Hofors som födde upp bostonterrier, mops och fransk bulldog! 3 raser i liknande storlek och utseende! jag ringde direkt! Täntke att det skulle vara jätte bra att få träffa alla 3 raser så man viste vad det var för hundar. Men tyvärr var den uppfödaren passiv och skulle inte ha några valpar och i och med det var det inte aktuellt för att komma och hälsa på.
Så jag riktade in mig på bostonterriern, det var en sån speciell ras och att den var så pass ovanlig så blev jag ännu mer intresserad!
jag började maila till uppfödare i stockholmsområdet men fick inget svar. Så jag ringde till en uppfödare i Valbo. Svartskogens bosonterrier. Åh! Jätte nära! Bara 10 min med bussen!
Dom bjöd in oss direkt och någon dag senare åkte vi för att hälsa på :) Det var kärlek vid första ögonblicket! Vi fick träffa 5 hundar. de hade så roliga karaktärer och var så kärleksfulla redan från början.

Vi bestämde oss då att det inte fanns nått annat alternativ än en Bostonterrier! Vi bestämde oss också för att vi ville ha en tik, för de har ett mjukare utseende och blir lite mindre.
Uppfödaren berättade att det skulle bli en parning till våren.
Så den 29 Januari kom ett mail där vi fick veta att en tik är parad!
Då började allvaret...Tvivlet, oron och hoppet! Tänk om inte parningen leder till graviditet. Tänk om det inte föds någon tik, tänk om dom inte vill sälja en hund till oss längre.
Jag vågade inte hoppas....
2 månader senare, den 22 mars föddes 5 valpar! 2 hanar och 3 tikar. (en tik dog dock under det första dygnet). Det betydde att vi kommer kunna bli med valp!!
Men oron och tviveln var itne över ännu.... de hade nämigen höjt priserna sen vi träffades i november. från 15000 til 18000... Aj då.... Vi måste förhandla pris nu..... Vi kan inte hosta upp 3000 extra på 2 månader....
2 veckor senare åkte vi för att titta på valparna. Det var magiskt. Uppfödaren pekade på valpen hon hade tänkt till oss. Jag blev mamma då och där.

Men valpen hade några skönhetsfel. Ville vi köpa henne ändå för 18000? Eller har vi fått en anledning till att få henne billigare? Det gick några veckor till. Jag var sååå förtvivlad, skrev inlägg i forum, sökte all info jag kujde tänkas behöva för att få mod till mig att ifråga sätta priset...HJÄLP!! Jag tittade till och med upp andra uppfödare utifall...
En dag på väg hem från jobbet ringde min sambo och berättade att han ringt tull uppfödare och lyckats få ner priset till 16000! NU ÄR HON VÅRAN!!!
Jag började gråra och gråter nästan nu när jag tänker på det.
Samma dag åkte jag och köpte hundbajspåsar och några leksaker. Planeringen för valp började. Och väntan var olidlig! Jag stickade en grön hund tröja.

Vi åkte och hälsade på valparna igen för andra gången den 7 Maj.

En vecka senare, den 16 maj hämtade vi hem Ax. och mitt nya liv började :)


Kommentarer
Postat av: joanna

oooo...hon e för söt den lilla tjejen...den bästa bilden måste va den sissta när hon tuggar på korgen....jag e helt förälskad.

men defekt? vadå...det e väl inget fel på henne....är det färgen eller underbet som skulle då va defekt.? en puss till gosse tjejen!kram joanna

2008-08-21 @ 21:23:00
URL: http://www.mycane.se
Postat av: isa

Ja det var det vita örat bland annat som var felaktigt, lite små saker i teckningen.

Hon hade inte svart ner till hasen och lite ojämn teckning på sidan av magen och ett vitt streck på ryggen.

2008-08-21 @ 22:23:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0